Användare

Nyttigt?

Undran diabetes2 och äter fre nachos lör Mexicanska hamburgare med tacoskal o lö kväll krämiga burritos med blandsallad ?? Långsamma kalorier hur ska jag tänka?
 Låst

Svar: Nyttigt?

Hej Surud!
Det låter som att du har en riktig mexikansk-fest på veckosluten. Gott, även jag är en fan av tex-mex mat som inte behöver vara så onyttig om man bara tänker till lite.

Om du vill anpassa tex-mex recepten till att innehålla lite mer långsamma kolhydrater (tror det är detta som du egentligen menar när du skriver långsamma kalorier...) så kan du börja med att använda fullkornstortillas istället för vanliga vita vetetortillas när du exempelvis gör dina burritos på lördagarna. Du kan även fylla burritosen med fullkornsris och även experimentera dig fram till olika fyllningar som består av lite mer grova grönsaker eller råkost. Strimlad vitkål eller rödkål tycker jag själv är gott som fyllning i burritos. Råkost eller andra råa grönsaker passar även till blandsalladen bredvid?

Bönor och baljväxter som vanligtvis också brukar finnas i burritos är fulla med fiber och långsamma kolhydrater, mättar bra och ger nyttig energi.
Försök att hålla tillbaka lite på "det krämiga", dvs. den smälta osten och den feta creme fraîchen så har du en bra och väl komponerad middag!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara