Användare

Magproblem!

Hej,

Har varit hos vårdcentralen för min plötsligt uppkomna uppblåsta ballongmage och för förstoppning. Det kom snabbt på en vecka och blev bara värre och värre, med till slut hög puls, illamående, svettningar och muntorrhet och mådde allmänt kasst, och därmed sökte jag läkarhjälp.
Tog blodprov som ej visade någon infektion, men problemet verkade troligtvis ligga i förstoppningen.
Fick laxerande pulver och det tog bara 1 dygn så satte systemet igång och allt lättade och jag mådde något bättre.
Men irritation i tarmarna och oro i magen hängde kvar till och från särskilt när jag åt något och ibland har jag inte kunnat äta alls.
Har haft under senaste året problem med magen i skov, särskilt när jag haft stress ,ätit dåligt, pms osv. Misstänker att det är IBS förstoppning, då jag har en otroligt uppblåst mage också. Har även ätit PROIBS från apoteket och då lugnar sig tarmarna något.
Nu har dock en brännande känsla uppstått i magmunnen och i övre delen av magen, mycket tröttsamt när det ej bli bättre, som ett nytt symptom och dessutom förstoppningen på detta.Kan det ena orsaka det andra??
Har slutat med kaffe, mjölk, mjöl, kakor och allt sådant onyttigt sedan 1 månad tillbaka, och försöker äta nyttigt, men hade en period i somras då jag åt otroligt onyttigt men just vi denna perioden mådde jag dock bra, utan symptomen kom 1 månad senare.
Har börjat äta kokosfett sedan några veckor tillbaka men börjar bli osäker om detta är så bra för min mage trots allt, känns lite underligt när jag ätit det, men detta lovordas ju så mycket så tänkte att det måste ju vara skonsamt för magen! Även kört en detoxkur sen 2 veckor tillbaka med björkextrakt, och blir även tveksam om detta kan irritera tarmarna??
Är jobbigt när man försöker äta så nyttigt som möjligt men magen ändå inte lugnar ner sig.
Misstänker att det möjligtvis även kan vara magkatarr då jag varit lite psykiskt stressad senaste månaden också. Finns det något speciellt som kan vara bra att äta för denna oroliga och hårda mage?? (som sagt haft dessa problem några gånger tidigare, men dock ej denna brännande känsla)
Turkisk yoghurt med hallon och mandlar har jag ätit nu varje morgon för att försöka vara snäll mot magen, men vet ej om yoghurt är bra i detta läget?

Tacksam för lite hjälp och några konkreta direktiv som man kan gå efter i den här matdjungeln! :oops:

Tack på förhand!
 Låst

Svar: Magproblem!

Hej Annah!
Jag tycker det låter väldigt klokt att du uppsökte läkare och fick hjälp och lite bättring därigenom. Hade den läkaren ingen möjlighet att remittera dig vidare till en dietist som kan hjälpa dig att nysta vidare i dina magproblem?

Jag kan tyvärr inte svara på ifall dina magproblem kan orsaka varandra men däremot kan jag hålla med om att det idag, som konsument och vanlig person, kan vara svårt att hålla koll på vad som är "nyttig mat" när alla löpsedlar basunerar ut olika budskap. Jag förstår din förvirring.
Jag tror dessvärre inte att du finner lösningen till dina magproblem bland detox-kurer och kokosfett. Jag skulle säga att detta är lite trend-mat och trend-dieter men allra bäst för magen är det att äta "vanlig" traditionell mat. För just känsliga magar kan man hitta bra tips i denna artikel: http://magkatarr.se/dietistens-basta-ko ... magkatarr/
Den turkiska yoghurten som du nämner är visserligen len för magen men kan för vissa känsliga magar upplevas som lite för fet och "stabbig" att smälta. Yoghurt som är sötad med sötningsmedel kan även det vara ett problem för vissa känsliga magar. Vid känslig mage och mycket magproblem är det svårt att ge genrella råd utan det handlar många gånger om att prova sig fram.

Ifall du misstänker att du har IBS så finns det en ny kostbehandling framtagen och utprövad av dietister som kallas FODMAP. Jag har själv läst en del om behandling som visserligen kräver en del testande, uteslutande och klurande men som i gengäld verkar hjälpa många patienter med IBS-mage. För att läsa mer om behandling vid IBS och FODMAP, besök denna sida som drivs av två svenska, legitimerade dietister: https://ibsfri.se/. Många dietister vid vårdcentraler är idag också utbildade i FODMAP. Hitta din närmaste FODMAP-dietist på https://ibsfri.se/fodmap-dietister/
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara