Användare

Magproblem som vägrar gå över!

Hej! Jag har fått diagnos IBS av läkare, men är väldigt skeptiskt.. Har haft problem med lös mage/diarre varje dag i snart 18mån.. Sällan ont i magen, men däremot rapig & illamående emellanåt. Börjar misstänka att det är något jag äter som jaginte tål, men vet inte i vilken ände jag ska börja. Alla prover för gluten & laktos är negativa. Har ändå provat helt laktosfri kost, tycker inte det blir bättre.. Tycker mig märka att jag kan reagera på tomat, men är inte säker? I vilken ände ska jag börja utesluta, då jag tycker det vanluga kostråden som finns att läsa om ibs, inte funkar på mig.. Mvh Emma
 Låst

Svar: Magproblem som vägrar gå över!

Hej Emma!
Om dina prover (jag antar blodprover) mot laktos och gluten inte har visat något så tror jag att du kan lite på det och du behöver därmed inte oroa dig för eller utesluta varken gluten eller laktos, vilket kan vara nog så skönt att veta. Dels därför att uteslutande av laktos gör att matkontot för mejeriprodukter blir mycket dyrare (detsamma gäller glutenfria produkter) och dels därför att glutenfri kost är en livslång behandling där allt som innehåller gluten (väldigt många livsmedelsprodukter) måste uteslutas.

Om du har fått diagnosen IBS av din läkare så tycker jag att du kan be om att få en remiss till en dietist som kan hjälpa dig att hitta rätt bland matvanorna.
Enbart diagnosen kommer ju inte göra att någonting blir bättre för dig utan nu börjar ju det riktiga arbetet - att hitta ett sätt att äta på som fungerar så bra som möjligt för dig.
En dietist är utbildad och kunnig inom området och kan guida dig rätt i dina försök att utesluta OCH återinföra livsmedel för att komma fram till vad just du reagerar mest på.

IBS kan många gånger påverkas av stress också och det är en faktor som man bör räkna in. Sen tror jag att det är jätteviktigt att man vet om att magen kan vara upp och ner ibland - den kan inte fungera perfekt exakt hela tiden.

Inför ditt eventuella möte med en dietist (vilket jag råder dig till) så kan det vara bra att fundera på när det var besvären startade och ifall det inträffade något särskilt i ditt liv eller i dina matvanor vid den tiden. Ifall magen har fungerat bra innan de senaste 18 månaderna så kanske det var något särskilt som triggade igång dina besvär?
En utlands-resa? En ny diet? En extra stressig tillvaro osv.
Hoppas att du får den hjälp som du behöver för att en väl fungerande mage igen.
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara
Användare

Svar: Magproblem som vägrar gå över!

Hej igen! Tack för svar! Har kontaktat min läkare igen, & laktosprov hade tydligen inte gjorts, bara gluten. Han påstår att det inte fanns något laktosprov, har själv beställt ett på nätet som jag nu väntar svar på. Har nu ätit laktosfritt i 4 veckor, & märker av viss förbättring. Det är inte riktigt lika löst i magen, & men "normal" färg på det. Har aldrig ont i magen, är mest på morgon/fm jag går på toa. Magen är väldigt lugn, kör inte runt, inte svullen. Har mindra rapar & inte varot illamående en enda gång unger dessa 4 veckor. Tror du det skulle kunna vara laktos? & kan det isåfall ta en tid innan det blir "bra" igen? Har ju som jag nämt tidigare haft magproblem länge.. Mvh Emma
Svara