Användare

Magkatarr?

Hej Ulrika

Jag har oftast i magen och när jag är hungrig brukar det räcka med en eller två tuggor för att jag ska bli mätt. Jag mår illa och har ibland sura uppstötningar. Om jag förstått det rätt så kan det vara symptom på magkatarr? Nu är det som så att jag dessutom har som en klump i halsen som jag inte blir av med. Den sitter typ i svalget och trycker. Inte som en svullnad utan med som en sån klump i halsen man kan få precis innan man ska börja gråta men gråten kommer aldrig utan klumpen "bara" sitter där. Har detta med magkatarr att göra också.
Förutom detta är jag ofta yr, har svårt att fokusera och glömmer småsaker och viktiga saker titt som tätt, kan ha svårt att fokusera på text och uppgifter eftersom jag "försvinner" och måste läsa ett stycke flera gånger för att uppfatta det exempelvis. Vad är detta? Har aldrig varit med om detta innan och det är sjukt obehagligt. Har en orolig känsla i magen hela tiden också. Vore oerhört tacksam för svar...
Med vänlig hälsning,
Annika
 Låst

Svar: Magkatarr?

Hej Annika!

Jag som dietist kan ju tyvärr inte ställa några diagnoser, och ännu mindre över internet. Det som du beskriver låter dock väldigt likt symptom och tecken på oro och stress.
Många gånger kan stress leda till både sura uppstötningar, en oroskänsla, svårigheter att hålla många bollar i luften, att man glömmer saker och ting samt en viss aptitlöshet. Klumpen som du beskriver i magen kanske kan ha med stress att göra? Det kan endast du svara på.
Försök att känna efter hur du mår och vad just du och din kropp behöver mest just nu. Är det avkoppling kroppen behöver så låter det som att du ska ge den det - innan den säger ifrån med ännu fler mystiska symptom.
Känner du inte alls igen dig i detta så råder jag dig att uppsöka en läkare ifall det inte ger med sig inom kort.
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara