Magkatarr?

Hejsan!

Jag är en tjej på 18 år som går sista året på gymnasiet, pluggar till körkort och läser extra i skolan. Utöver detta jobbar jag en del. Jag vet om att jag är stressad, men jag vet liksom inte om jag kan lägga av något för jag behöver pengar, körkort och en bra studiegång.

Jag har på senaste tiden mått väldigt illa, fått sura uppstötningar/rapar en del och är delvis yr. Jag kan dessutom bli jättehungrig men när jag väl äter blir jag fort mätt. Kan detta vara symptom på magkatarr och hur gör jag för att det ska sluta? Mår verkligen illa konstant och vill inte må så här längre...
 Låst

Svar: Magkatarr?

Hej Fridahansson96!

Som dietist så varken får eller kan jag tyvärr diagnostisera någon med magkatarr.
Av det som du berättar så låter det dock som att ditt allmänna mående och dina magproblem kan ha en del med din för nuvarande stressiga livsstil att göra.
Jag förstår att det ibland kan vara svårt att göra prioriteringar när allting som man har på gång känns lika viktigt. Det som du däremot måste bli duktigare att prioritera är kanske ditt eget välmående.
Tillräckligt med mat, vätska, sömn och vila är A och O för alla människors hälsa.

Du nämner att du väldigt snabbt blir mätt när du äter. Ser du till att äta i lugn och ro utan att stressa i dig maten? Sitter du ner och äter eller är du alltid på språng? Många sådana faktorer kan vara avgörande för hur mage och hjärna med hormoner och signalsubstanser hinner kommunicera exempelvis mättnad och hunger.

Att du är yr kan vara ett tecken på lågt blodtryck men också ett tecken på vätskebrist eller på stress. Dricker du ordentligt med vätska under dagen?

För sura uppstötningar så finns det exempelvis receptfria tuggtabletter på apoteket som man kan bli hjälp av. Tänk på att sura livsmedel och drycker (exempelvis apelsinjuice) och starka kryddor kan förvärra problemen med sura uppstötningar.

Upplever du att det blir värre med yrseln eller med ditt allmänna tillstånd så tycker jag att du ska söka läkare.

Hoppas du mår bättre snart och att det går med studier, körkort och jobb!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara