Jag är tidspessimist

Hej
Jag är tidspessimist som inte gillar att laga mat. Lagar bara mat när jag är ledig, annars äter jag färdig rätter.
Så som jag är nu äter jag kanske som högst två gånger om dan med lite små grejer här och där.
Kan inte äta frukost. Försöker jag så får jag tvinga i mig maten.
Vad rekomenderar du för diet? Funderar på den där milkshake dieten. Min mamma gjorde den ett tag och den verkar ju ganska bra antar jag.
Tack för hjälpen :)
Mvh
Malin
 Låst
Användare

Svar: Jag är tidspessimist

Äta kvarg som mellanmål har blivit väldigt populärt. Den osockrade varianten är väl den som ska ätas. Keso är också enkelt och lätt, strö lite nötter över det. Komplettera med annan burkmat såsom makrill i tomatssås och koka lite ägg då och då och du klarar dig rätt så bra utan att behöva "laga mat".
Svara

Svar: Jag är tidspessimist

Hej Malin!

Tidspessimist alltså? Det är inte ofta man stöter på - oftast så får man ju höra att personer är tidsOPTIMISTER!

Man behöver ju absolut inte ställa sig och laga mat varje dag för att kunna få i sig energi och näring så att man klarar sig. Själv brukar jag försöka göra storkok på söndagar (när jag är ledig) och på det sättet få ihop både några middagar och matlådor till lunch för resten av veckan.

Man kan också köpa färdigmat (idag finns ju en uppsjö av både matlådor med husmanskost, frysta rätter, thaimat, sallader, lasagne, fiskgratänger och annat som som kan vara rätt bra ute i matbutikerna. Det är egentligen bara din budget och ekonomi som får styra samvetet där. Det kan även vara bra att hålla lite kolla på saltinnehållet i de färdiga rätterna som du köper då detta ibland kan vara lite onödigt högt.

Du skriver själv att du äter ca. 2 gånger per dag med "med lite små grejer här och där". Du nämner inte specifikt vad det är du brukar stoppa i dig emellanåt (om det är frukt, godis, mackor, kex eller annat). Ibland kan dessa små grejer vara energimässigt som mellanmål även om man inte tänker på det. De mellanmålen som DoctorE rekommenderar är också bra alternativ.

Försök gärna generellt att få i dig 3 huvudmål om dagen; frukost (går även att äta lite senare på morgonen när man kommit till skola, jobb eller varit vaken ett tag), lunch och middag. Däremellan kan ett eller två mellanmål vara bra att få i sig (en frukt, smoothie, ägg, smörgås eller liknande beroende på din energiförbrukning och aktivitetsnivå under dagen). Dessa flera måltider per dag kan kännas ovana i början när allting är nytt och det kan till och med kännas nästan som att du "äter hela tiden" men jag lovar dig att både din ämnesomsättning, din energinivå och ditt humör kommer att tacka dig i längden.

Som dietist så rekommenderar jag inga direkta dieter om man inte en specifik sjukdomsbild där man måste utesluta eller lägga till något speciellt för hälsans skull. Själv är jag mer av devisen att man kan äta av allt men att lagom är bäst!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara