Användare

Ingen motivation till glutenfri kost

Hej!
Jag är 29år och haft glutenintolerans sedan 1års ålder. Skötte mig exemplariskt hela barndomen med att inte äta gluten. Men började slarva under gymnasietiden och detta har trappats upp mer och mer under åren. Och vissa perioder glömmer jag nästan bort att jag är glutenintolerant.
Har inga som helst symptom som hjälper mig att påminnas om att jag bör avstå från gluten. Aldrig ont i magen eller känner mig trött o hängig. Jag vet att det kan uppstå cancer i tarmarna men ändå fortsätter jag att äta gluten. Jag vet inte hur jag ska bli motiverad att äta glutenfritt. Skulle varit lättare att ha en diet om kroppen sa ifrån när jag åt gluten. Några tips?
Mvh Emelie
 Låst

Svar: Ingen motivation till glutenfri kost

Hej Emesah!

Om man har en diagnostiserad celiaki (glutenintolerans) så är det, som du säkert redan vet Emelie, en helt glutenfri kost som gäller resten av livet.
Celiaki kan ge både psykiska och fysiska symptom och på många är dessa symptom väldigt kännbara men, enligt Celiakiförbundet, så finns det även något som kallas för tyst celiaki, dvs. en celiaki utan symptom, som endast kan avslöjas med bodprov eller tarmbiopsi. Tyvärr så går celiaki aldrig över.

När man har Celiaki, och framförallt när man blivit diagnostiserad när man var så pass liten som du var och "har turen" att inte känna av några symptom, så tror jag att det är väldigt viktigt att ha en god kontakt med någon läkare och framförallt att man känner förtroende för sin doktor och den som man får sina kostråd ifrån. Kanske kan du be att få träffa en dietist som mer ingående kan berätta för dig hur gluten påverkar just din tarm och vilka följder som gluten i din kost kan ge på sikt (finns även många andra sjukdomar än cancer som är besläktade med gluten).

Om du just nu äter gluten som kontinuerligt påverkar din tarm så finns det risk för att tarmen är såpass skadad att den även har svårigheter att ta upp annan näring i kroppen. Risken finns att du kan få brist på vissa näringsämnen. Kontakta din vårdcentral för att kolla upp dina värden för att se att allt står rätt till. Kanske kan detta motivera dig att hålla dig till ditt glutenfria liv.

En idé kan ju också vara att testa att ta kontakt med din lokala förening i Celiakiförbundet. Kanske finns det andra personer med tyst Celiaki som du kan få kontakt med genom förbundet - som kan ge värdefulla tips och råd om hur de hanterar sin situation.
Är man matintresserad och lite nyfiken av sig så kan det junästan vara kul att få prova sig igenom alla alternativa produkter, glutenfria och vetefria produkter av väldigt hög kvalitet som nu finns på marknaden - en marknad som har vuxit explosionsartat de senaste åren!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara