Illamående, viktnedgång och aptitlöshet

Hej Ulrica!

Jag är en tjej på 29 år, tränar mellan 5-6 gånger i veckan (kondition kombinerat med styrketräning). Jag är 161 cm lång och väger ca 45-47 kg. Arbetar heltid på en förskola som leg förskollärare.

Min fråga är: Jag har under den senaste tiden känt mig allt mer illamående (jag är inte gravid), tappat i vikt och känner en märkbar aptitlöshet. Jag har haft låg feber (38-38.5) med täta mellanrum och har även problem med magkatarr (brukar äta omiprasol, men det är inte alltid det hjälper, har aldrig kollat upp min magkatarr via läkare). Sedan några dagar tillbaka har det blivit allt sämre, haft feber, varit illamående, haft ont i magen (kring mellangärdet och revbenen, lite ovanför naveln) och knappt fått i mig ordentligt med mat. Försöker tvinga i mig så gott det går, men blir lätt "mätt" även om magen skriker.

Vad tycker du att jag ska göra? Eller vad kan detta bero på? Har haft en mycket långdragen förkylning med en hemsk slemhosta i snart 2 mån, och har fortfarande slem som jag har svårt att hos upp.

Vore oerhört tacksam för svar!
Vänliga hälsningar Jenny.
 Låst

Svar: Illamående, viktnedgång och aptitlöshet

Hej Jenny!
Nu har det gått ett tag sedan du ställde din fråga men jag hoppas ju självklart att du mår bättre. Om inte så tycker jag verkligen att du ska uppsöka en läkare - speciellt då det rör sig om både feber, långdragen förkylning och viktnedgång såsom du beskriver det. Då är det tyvärr inte en fråga för dietisten att svara på.

Hoppas att du mår bättre snart och får den hjälp du behöver!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara