Användare

hjålpa jag vill ha går ner i vilkt nu

hej jag är en tjej på 35 år o jag har en problem med min vikt nu...

ja hur ska äte mat... JA min mamma tycker att jag äter för mycket
mat nu. ja när gäller läsk , godis , chips , glass m.m.
jag vill går ner till 130 kg då o ja till julafton då o ja
o jag vill kunna resa till New york city också till Miami m.m.
då jag måste hjälpa med att går ner i vikt till julen då
ja hur jag göra med godis äte då m.m.
ja kunna ha typ 52 i kläder storkläder m.m.


:( :oops:
 Låst
Iva
Användare

Svar: hjålpa jag vill ha går ner i vilkt nu

Hej.
Det viktigaste är att satsa på rivstart 1-2 veckor genom att dricka bara proteinpulver som allevo inte nutrilett. Det rinns även andra proteinpulver på nätet. Du behöver först hålla bestämd deciplin och bestämma dig psykiskt att gå ner första 2 veckorna. Först kommer du att tappa mycket vätska vilket är normalt ca 4 kg i veckan. Det viktiga är att utesluta allt äta av skräp som chips läsk och godis och snabbmat. Blir du hungrig ta extra proteindrink eller drick vatten för då lurar du hungersignalerna till hjärnan. Börja att varje dag ta 30 minuterspromenad. Ta med skön musik eller lyssna på en bok. Gör det till rutin en egentid varje dag. Skriv ner en dagbok och för in dina upplevelser. Ta fram en bild på dig hur du ser ut idag i spegeln för att inte tappa deciplinet. När man ser sig själv på bild får man mer motivation att förändra bilden. Ta egna bilder 1 månaden och jämför! Titta aldrig på andras bilder för det framkallar ångest och tappar motivationen. Ha delmål t ex tappa först 10 kg inom 2 månader. Sedan nya delmål. På 1 år kommer du ha tappat 30-40 kg! Om suget på något du älskar kommer fram ta och lyssna på musik läsa bok tidning eller varför inte skriva ned eller läsa din egen dagbok. Tänk dig smalare och dröm om din egendrömfigur och inte som en modell. Tala för andra att du går på diet för att andra hjälper dig och inte frestar dig till söta saker. Lycka till.
Svara

Svar: hjålpa jag vill ha går ner i vilkt nu

Hej Sussie85!

Det är bra att du har ett långsiktigt mål med din viktnedgång - fram till jul. Det ger dig tid att vänja dig vid nya matvanor och att komma igång med motion och rörelse som en naturlig del av din dag.
Du nämner tyvärr inte hur mycket du väger idag så därför kan jag inte bedömma om ditt mål på 130 kg till jul är rimligt. Har du väl bestämt dig så önskar jag dig all lycka till!

De snabba tips jag kan ge dig är att:
1, Sluta äta godis, chips glass och de andra energirika men näringsfattiga livsmedel och produkter du idag stoppar i dig. Det enklaste sättet att sluta äta det är helt enkelt att sluta köpa hem det när du är i affären. På det sättet så fins det aldrig hemma. När du drabbas av sockersug så kan du bryta den dåliga vanan genom att ta en frukt istälet (inns en hel del söta varianter). Vill du bara ha något att tugga på eller något knaprigt - gör grönsaksstavar. Efter ett par veckor så kommer sötsug och saltsug atta vta och försvinna helt. Det är en avvänjningsprocess.

2, Sluta dricka läsk. Läsk innehåller oftast en massa energi och kalorier. Det finns visserligen light- och zerovarianter idag men när man försöker vänja sig av med småätande, sötsug och andra dåliga vanor så är mitt råd att helt undvika läsk och den söta smaken. Vatten är alltid den bästa törstsläckaren oc det som du i första hand bör välja att dricka till maten. Redan är har du dragit in på en massa överskottskalorier.

3, Börja rör på dig - ta långa promenader till att börja med. Gå i rask takt. Du ska känna hjärtat slå, bli varm och lite svettig. Det är inget farligt utan det är hjärtat som jobbar. Det ska inte lite jobbigt för att göra nytta! Om man får med sig en vän eller släkting så kan man samtidigt ha trevligt och prata med någon.

Fler tips och råd kan du läsa om i denna tråden: forum26/topic298.html
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara

Svar: Svar: hjålpa jag vill ha går ner i vilkt nu

Hej Iva!

Vad bra att du har hittat en metod och verktyg som hjälper med viktnedgången för dig!

Jag vill bara förtydliga att exempelvis Allevo och Nutrilett, som du nämner i din text, inte är rena proteinpulver utan oftast är kompletta kostersättningar/måltidsersättningar med lågt energiinnehåll. Dvs. att de inte enbart innehåller protein utan en mix utav alla energigivare (även kolhydrater och fett) och näringsämnen (vitaminer och mineraler) som man behöver. Man gör bäst i att försöka skilja på dessa näringspulver med låg energi (som ska användas vid viktnedgång) och rena proteinpulver (som oftast används före eller efter träning och muskelbyggande).
Dessa pulverdieter är heller inte för alla som försöker gå ner i vikt då det kan vara svårt att gå från en pulverdiet till en mer långsiktigt hållbar lågenergidiet med "riktig mat" sedan. Är det en långsiktig viktnedgång man är ute efter så brukar jag rekommendera att man försöker komma in i de nya, hälsosamma vanorna på en gång istället.

Hälsningar // Ulrika
Svara