Användare

Golf och kost

Hej!

Jag tränar 3 timmar på gym, 1 timme hos sjukgymnasten och minst 2 ibland 3-4 18 håls rundor golf per vecka. Mitt stora problem är att hålla blodsockret upp under golfrundorna. Varje gång jag åker till golfbanan är jag borta i 6-8 timmar i stöten och jag dippar ner mot 3 i socker på slutet. Vad kan jag ta med i bagen som jag kan äta och dricka för att hålla socker på normal nivå under hela tiden? Och med tanke på att tränar en hel del så undrar jag om det finns något mer jag skall tänka på, äta, dricka för att hålla mitt socker i en jämn nivå?

Mvh

Patrik
 Låst

Svar: Golf och kost

Hej Patrik!
Ledsen för sent svar.
Något som du inte nämner i din fråga men som jag undrar för att kunna svara med just dina behov i fokus är ifall du har diabetes Patrik? Jag undrar då du nämner att du brukar dippa väldigt lågt ned i blodsocker.

Blodsocker anges i mmol/L (millimol per liter) och blodsockervärden under 4 mmol/L brukar anses som lägre än normalt. Låga värden beror oftast på att man har diabetes och tagit för mycket av den medicin som sänker blodsockervärdet. En annan vanlig förklaring till låga blodsockervärde hos personer med diabetes, och som skulle kunna vara en förklaring till dina låga värden, är att man ansträngt sig fysiskt utan att äta tillräckligt innan. Blodsockervärden under 4 mmol/L är mycket ovanligt om man inte har diabetes.

Vad det gäller mat och golfträning så är mitt råd att se till att ladda upp ordentligt med mat, gärna med mättande proteiner och långsamma kolhydrater, innan du åker hemifrån. Tänk som en idrottsman och ät en ordentlig måltid ca. 2-1 h innan du går ut på banan.
Med dig under dina långa golfrundor kan du med fördel ta något av följande för att fylla på med;
- en banan eller annan frukt
- ett kokt ägg (praktiskt, behändigt och mättande)
- en smörgås på grovt bröd med pålägg (exempelvis keso, kalkon, skinka, grönsaker eller liknande)
- en förberedd smoothie gjord på kvarg/naturell yoghurt och smaksatt med bär och frukt (även det behändigt att ta med i en vattenflaska eller shaker men kräver något mer förberedelse och planering i hemmet).

Hoppas att du både hittar ett mellanmål som passar dina golfrundor och ett sätt att hålla dina blodsockervärden stabila!
Hör gärna av dig igen om det är något annat du undrar.
Senast redigerad av 2 Ulrika Brunn, redigerad totalt 1 gång.
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara
Användare

Svar: Svar: Golf och kost

Hej Patrik!
Ledsen för sent svar.
Något som du inte nämner i din fråga men som jag undrar för att kunna svara med just dina behov i fokus är ifall du har diabetes Patrik? Jag undrar då du nämner att du brukar dippa väldigt lågt ned i blodsocker.

Blodsocker anges i mmol/L (millimol per liter) och blodsockervärden under 4 mmol/L bruar anges som lägre än normalt. Låga värden beror oftast på att man har diabetes och tagit för mycket av den medicin som sänker blodsockervärdet. En annan vanlig förklaring till låga blodsockervärde hs personer med diabetes, och som skulle kunna vara en förklaring till dina låga värden, är att man ansträngt sig fysiskt utan att äta tillräckligt innan. Blodsockervärden under 4 mmol/L är mycket ovanligt om man inte har diabetes.

Vad det gäller mat och golfträning så är mitt råd att se till att ladda upp ordentligt med mat, gärna med mättande proteiner och långsamma kolhydrater, innan du åker hemifrån. Tänk som en idrottsman och ät en ordentlig måltid ca. 2-1 h innan du går ut på banan.
Med dig under dina långa golfrundor kan du med fördel ta något av följande för att fylla på med;
- en banan eller annan frukt
- ett kokt (praktiskt, behändigt och mättande)
- en smörgås på grovt bröd med pålägg (exempelvis keso, kalkon, skinka, grönsaker eller liknande)
- en förberedd smoothie gjord på kvarg/naturell yoghurt och smaksatt med bär och frukt (även det behändigt att ta med i en vattenflaska eller shaker men kräver något mer förberedelse och planering i hemmet).

Hoppas att du både hittar ett mellanmål som passar dina golfrundor och ett sätt att hålla dina blodsockervärden stabila!
Hör gärna av dig igen om det är något annat du undrar.
Jag är diabetiker sen 5-6 år tillbaka men klarat mig med metformin, träning och ändrad kost. Fick en kortison behandling tidigare i år som ställde allt på ända. Använder numera även insulin. Har inte riktigt fått lära mig att använda det till fullo. Var ute ett par rundor tidigt i våras och kände att blodsockret dalade väldigt långt. 3,8-3,9 som lägst har hänt ett par ggr till. Eftersom Vårdcentralerna inte tillhandahåller med dietister i Uddevalla längre så har jag fått mixtra själv, de råd jag har fått från diabetes sköterskan har varit så dåliga att jag inte brytt mig om dem då de helt klart kommer från en person som aldrig varit mer fysik aktive än att gå upp för en trapp om hiss inte finnes. Då jag inte har så god koll vad som innehåller långa kolhydrater. Har bara fått reda på vad jag inte skall äta. Vad menar du med "ett kokt"?

Tack

Patrik
Svara

Svar: Golf och kost

Hej igen Patrik!

Ser nu att jag varit slarvig och att jag skrev mitt svar alldeles för fort. "Ett kokt" ska ju självklart vara ett kokt ÄGG.

Långsamma kolhydrater är kolhydrater som exempelvis grövre/mörkare bröd (exempelvis råg eller bröd med hela korn i), fullkornspasta, rotfrukter, råris, linser och andra baljväxter. Du kan läsa mer om långsamma kolhydrater här (http://kolhydrater.se/langsamma-kolhydrater/).

Men som sagt - jag tror att det allra viktigaste är att ladda upp med ordentligt med mat innan du åker iväg på golfrundorna och även att ta in den fysiska ansträningen i beräkningen när du ska beräkna din insulinmängd. Jag vet från erfarenhet med patienter att det kan ta lite tid och träning att få till det med sin individuella nivå av ämnesomsättning och ansträngning.

Hoppas också att du får tillfälle att komma till en dietist som garanterat skulle kunna hjälpa dig med dina frågor kring detta. Kanske kan du be om en remiss till närmaste dietist på sjukhus (öppen mottagning) eftersom detta med insulin är rätt nytt för dig?
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara