Gasig mage

Hej. Haft återkommande problem med magkramper, magont o gaser i magen i 6 månader. Var hos läkaren här i turkiet där jag bor igår o röntgade magen o han sa att man kunde inte se mina tarmar pga att de var så otroligt mycket gaser. Fårt medeciner o dietprogram att testa i två veckor nu. Men undrar lite mer om kosten. Hur är de med grönsaker. Jsg äter mycket sallad till lunch här och även mycket sallad till maten hemma i sverige. För att gå ner i vikt. Tar bort potatis, pasta o ris till största delen. Undrar om det är det som kan ha startat detta? Undrar oxå rent allmänt vav jag ska äta och ej för att få magen o bli bra igen och gärna fortsätta gå ner i vikt. Mvh petra
 Låst

Svar: Gasig mage

Hej Petra!
Det är lite svårt att svara på dina frågor kring grönsaker och kosten utan att ha sett det kostprogram som du fick av läkaren och även utan att veta mer bakgrund såsom vad läkaren trodde att det berodde på, vilken slags diagnos du fick osv.

Allra lättast tror jag att det är om du vänder dig till läkaren igen och ber honom berätta och förklara mer kring kosten. Alternativt så kanske du kan be att få träffa en turkisk dietist eller motsvarande som har kunskaper om den lokala maten, råvaror och kosthållet man har där.

Ett annat alternativ är att du kan ringa till sjukvårdsupplysningen i Sverige med lite mer frågor kring dina symptom, den diagnos du fick av läkaren och de kostrekommendatione du fick för att höra ved de tror.

Du är självklart också välkommen att vända dig tillbaka till hit med mer info om det är smidigast. Säkrast är dock alltid att ta frågor kopplade till ett specifikt sjukdomstillstånd eller symptom under utredning med den behandlande läkaren.

Hoppas att allt blir bättre snart!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara