Ny Användare

diet

hej
jag håller på med en diet som jag har hittat på nätet. jag har gått ner 4 kg på 4 dagar utan att träna.
jag behöver gå ner i vikt för att jag har stor risk att få diabetes inte för att jag är mycket överviktig. jag är 170 cm lång och väger 74 kg. jag äter bara frukt och grönsaker. det blir en gång i veckan kött. är det bra för kroppen att köra på det sättet? det jag undrar är om jag måste träna samtidigt som jag kör dieten för att kroppen inte ska bli hängig?
tack i förhand
 Låst

Hej Mariam_khaled!

Du beskriver att din diet går ut på att äta enbart frukt, grönsaker och sedan kött en gång per vecka. Det låter förvisso som en hälsosam kost ifall du äter varierat med frukt och grönsaker, även får i dig baljväxter som ger protein och kanske en del fett genom oljor, nötter eller feta frukter som avocado exempelvis!
Men allt måste ställas i relation till det man är van vid att äta. Jag brukar aldrig rekommendera dieter med ändamålet att gå ner i vikt så snabbt som möjligt, och ännu mindre ifall det är väldigt drastiska ändringar man gör i sitt sätt att äta. Det är sällan hållbart och ger en väldigt liten chans till att man ska kunna hålla dieten långsiktigt - vilket behövs om man vill kunna hålla sin nya lägre vikt.
Det är faktiskt inte heller enbart vikten som påverkar risken för diabetes utan det är såklart den långsiktiga kosthållningen (dvs. vad man äter dagligen under långa perioder - fiber, fullkorn, frukt och grönt och minimalt med söta och sockrade livsmedel som godis och läsk), ifall man är fysiskt aktiv eller inte och andra levnadsvanor. Tränar man och fysiskt aktiv så minskar risken för diabetes ännu mer och träningen verkar som ett skydd som håller nere blodsockernivåerna i kroppen.

Vid all viktminskning som sker snabbt (såsom 4 kg på 4 dagar) finns en risk att skinnet inte hinner med att dra ihop sig och att det istället blir "hängigt". Risken för detta är större ju äldre man är och ju större man har varit men det går aldrig att ge några garantier. En lagom viktminskning som även är hållbar i längden brukar man säga är ungefär 0,5 kg - 1 kg per vecka beroende på hur mycket vikt du har att tappa. Jag råder dig därför till att sakta ned din viktnedgång något (varför så bråttom?) och röra på dig dagligen genom längre promenader eller styrketräning - både för hälsan och för utseendet!

Lycka till och hoppas att du håller dig pigg och frisk länge till! // Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara