Användare

Diabetes typ 2

Hej!

min pappa har haft diabetes 2 omkring 10 år nu.
men har inte skött sig så bra.
så nu måste han ändra allt.

vet du om några recept till mat han kan använda, så han förstår.
är förmodligen jag och min mamma som lagar maten när han är hemma.
Men han jobbar i Stockholm i veckordagarna så kanske mer riktlinjer om vad han ska äta och försöka undvika.

Med vänlig hälsning// Beatrice W
 Låst

Svar: Diabetes typ 2

Hej Beatrice W!

Vad härligt att höra att du värnar om din pappas hälsa!
Idag finns det bevis för att olika typer av kosthållningar kan fungera vid diabetes för olika typer av människor. Det gäller att hitta det sättet som man själv trivs bäst med och som fungerar för en själv. Läs gärna mer om vilka olika råd som finns på Diabetesförbundets hemsida.

Om det verkligen är så att din pappa måste ändra på ALLT i sin kosthållning och livsstil så tror jag att han gör bäst i (blir lättast för både honom och för dig och din mamma) ifall han försöker att boka en tid hos en dietist genom exempelvis er lokala vårdcentral. Eller kanske finns det en dietist han tidigare har haft kontakt med när han först fick sin diagnos? Där kan han berätta för dietisten hur han äter idag och dietisiten kan i sin tur hjälpa din pappa att göra förändringarna steg för steg - så att han själv är med på förändringarna och så att alla förändringar inte kommer som en chock och blir för stora att orka med.

Om du och din mamma söker recept för att inspireras av så finns det en uppsjö av kokböcker i handeln och säkert även på biblioteket att låna med recept på god och nyttig mat som passar en diabetiker (prova gärna att googla på kokbok diabetes som förslag). Personligen så skulle jag inte leta recept i en LCHF-bok utan hålla mig till lite mer generella recept. Många gånger kan man hitta bra och nyttiga recept även i vanliga kokböcker.
Ganska generellt så skulle jag säga att bra mat för en diabetiker är ganska mycket samma mat som är bra för oss allihopa. Dvs. en hög andel färggranna vegetabilier, bra fettkvalitet, långsamma kolhydrater med fiber och fullkorn och mättande proteiner. Några exempel på denna mat är:
Grönsaker
Baljväxter såsom ärtor, bönor, kikärter och linser
Rotfrukter
Frukt
Fullkornsprodukter (långsamma kolhydrater)
Fisk
Nötter
Men som sagt - det kan variera lite mellan vilka kostråd man får och vilken kost man väljer att hålla.

Att tänka på för en diabetiker är just detta med kolhydrater. Vilken typ och kvalitet det är på kolhydraterna som man äter och vilken mängd som man äter dem i. Att undvika för en diabetiker är det självklara - allt för mycket söta bakelser, efterätter, snacks, kakor osv. Att småäta här och där är ingen höjdare för blodsockret.
Hoppas att din pappa får ordning på sina matvanor och på sin diabetes snart!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara