Användare

celiaki

Hej vi har diskuterat mycket med våra bekanta och jag blir kluven vad som gäller. Min son fick diagnosen celiaki för ca 2 år sedan. Det funkar bra med kost och så. Men nu har vi diskuterat med bekanta är han allergisk eller bara intolerant. De är övertygade om att han bara är intolerant och då borde vi ge honom lite typ choklad och sådant där det står kan innehålla spår av gluten så att han vänjer sig vid glutenett. Det vågar inte vi eftersom vi läst att han då kan förstöra tarmen igen och blir den riktigt förstörd så kan det leda till cancer. Ska jag lyssna på dem eller ska jag fortsätta som vi gjort.Mvh Suzi74
 Låst

Svar: celiaki

Hej Suzi74!

Vad bra att du ställer frågan. Det är ett område och en fråga som för många kan upplevas väldigt komplex då det idag finns människor som undviker gluten av helt olika anledningar. Det kan vara pga. en diagnostiserad celiaki, en misstänkt celiaki, pga. att man går på någon särskild diet såsom LCHF, pga. att man har IBS eller "känslig mage" eller för att man äter enligt en livsstil såsom rawfood eller liknande. Olika anledningar som alltså ger olika förutsättningar för att "tåla gluten".

Ifall er son har celiaki, dvs. det som på svenska heter glutenintolerans så är det en immunologisk reaktion mot proteinet gluten som finns i spannmål såsom vete och råg. Glutenintolerans (trots sitt namn) är mer likt en allergi än en intolerans då glutenet faktiskt gör skada i kroppen (skadar tarmen) och kan på lång sikt leda till andra sjukdomar.

Om er son har blivit diagnostiserad med celiaki för 2 år sedan så antar jag att läkaren som ställde diagnosen gjorde en utförlig utredning där man även gör en biopsi på tarmen som visar skadad tarmvävnad. Det är vanligtvis så man säkerställer celiaki. En kost helt utan gluten är den enda behandlingen och botemedlet mot celiaki vilket är en livslång diagnos. Celiaki kan inte växa bort som andra allergier utan det gäller att fortsätta äta glutenfritt hela livet.

Förhoppningsvis så känner ni er säkra på att er sons diagnos är rätt ställd och att den glutenfria kosten fungerar. I sådant fall är det bara att fortsätta. Om inte så rekommenderar jag att ni tar kontakt med er läkare och diskuterar era frågor och funderingar.
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara