Användare

Varför är BMI 35 det lägsta för gastric sleeve eller bypass?

Hej!

Jag har BMI 32 och har hela mitt liv kämpat med min vikt. Finns inget jag provat förutom operation då. Nu vill jag bli mamma genom insemination och då krävs ett BMI på 29. varför det inte funkar för mig är för att jag har svårt att känna mättnad. Jag får även svårare migrän ju mer ja väger. Så jag kämpar dagligen med allt jag äter och ibland orkar ja inte kämpa. Känner mig frustrerad att jag inte kan få hjälp genom vården att genom gå en gastric sleeve eller bypass. Just tanken på att känna mig mätt och få den hjälpen skulle nog göra så att jag en gång för alla kunde hålla vikten. Finns det någon möjlighet för vården att göra undantag eller ska jag behöva vänta tills jag väger mer? Varför är BMI 35 satt som gräns borde inte mer saker väga in? Jag går alltid upp och 75000kr har ja icke.

Tacksam för svar
 Svara
Användare

Svar: Varför är BMI 35 det lägsta för gastric sleeve eller bypass?

Det finns alternativ, om det är så viktigt för dig att gå ner i vikt genom operation så kan du säkert ta ett lån. 75 000 kr är inte mycket pengar om man ser vad det kan göra för dig: ge dig hopp och kraft att leva, kanske även ett barn ?? Som sagt, 75 000 kr utslaget på t.ex 10 år är 625 kr i månaden vilket är ganska rimlig kostnad för något så livsförändrande. Inte så att operationen kostar 1 miljon eller någon större fantasisumma.
Svara