Användare

Gastric bypass, sleeve och Duodenal Switch

Hej! jag är en tjej på 18 år och har jätte svårt att gå ner i vikt! inte ens när jag under 2års tid åt och tränade bra gick jag varken ner i mått eller vikt och ändå tjatar min mamma om att jag är fet och äcklig och borde banta...Och nu har jag gett upp totalt och ser då dessa överviktsoperationer som min sista utväg till ett hälsosammare och lyckligare liv utan tjat från min mamma som leder till psykisk ohälsa. Vem ska jag gå till med min önskan?

Tacksam för svar!
MvH magda :)
 Svara
Kirurgöverläkare

Svar: Gastric bypass, sleeve och Duodenal Switch

Hej Magda. Ja om du prövat konventionella viktminskningsmetoder utan att lyckats kan en överviktsoperation vara ett bra alternativ. En av de viktigaste faktorerna för att denna skall lyckas är att du som blir opererad är motiverad att förändra sitt liv. Operationen ger dig ett oerhört kraftfullt verktyg till detta men det är inget trolleri. Beroende på om du har några andra sjukdomar eller besvär avgör detta vilken operationsmetod som skulle passa dig bäst.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara
Användare

Svar: Svar: Gastric bypass, sleeve och Duodenal Switch

Hej Magda. Ja om du prövat konventionella viktminskningsmetoder utan att lyckats kan en överviktsoperation vara ett bra alternativ. En av de viktigaste faktorerna för att denna skall lyckas är att du som blir opererad är motiverad att förändra sitt liv. Operationen ger dig ett oerhört kraftfullt verktyg till detta men det är inget trolleri. Beroende på om du har några andra sjukdomar eller besvär avgör detta vilken operationsmetod som skulle passa dig bäst.
Okej tack! men vem går man till? går man till sin barnmorska på ungdomsmottagningen eller till vårdcentralen? :)
Svara
Kirurgöverläkare

Svar: Gastric bypass, sleeve och Duodenal Switch

Normalt är det husläkaren som remitterar till en kirurgklinik, annars finns det och privata alternativ, men då måste operationen finansieras på egen hand.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara