gastric bypass eller sleeve?

hejsan, jag är 32 år gammal och har gjort 3 st kejsarsnitt vilket nu gett mig en rejäl hängbuk som faktiskt hänger lite ner över *trosan*. jag är 166 lång/kort och väger iaf 110 kg vad jag vet. gick upp en hel del med barnen och jag har försökt att gå ner, jag har bantat på flera olika sätt, jag har gymkort men det hjälper inte, jag försöker men det funkar inte. till slut fick jag utskrivet xenical tabletter vilket jag har använt nu kanske en månad och gått ner 5 kg men dessa är ju inget livsåtagande direkt så jag vet inte vad jag ska göra. tror du jag har någon chans för en OP och isf vilken skulle vara bäst tror du?

mvh mia
 Svara
Kirurgöverläkare

Svar: gastric bypass eller sleeve?

Hej Mia.
Rent viktmässigt kvalificerar du för en operation och det låter som om att du verkligen försökt gå ner den traditionella vägen. En operation kan i så fall vara ett effektivt alternativ. Givetvis krävs det att du som patient också är motiverad och vill ändra dina kostvanor. När det gäller Gastric bypass vs Gastric sleeve så måste en läkare ha ett samtal med dig för att kunna utröna vad som skulle passa dig bäst.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara

Svar: gastric bypass eller sleeve?

Hej och tack för svar. Jag har tid med min husläkare nästa onsdag för att kolla vad han säger.
Jag vet att jag Behlver detta, både för min skull men också för mina barns skull. Jag har inte orken att vara ute och leka med dem så som dem vill och det krossar mitt hjärta. Jag måste få denna chans så jag kan få leva mitt liv.
Tack så mkt för ditt svar.
MiaF
Svara