Användare

Extra skinn

Hej,

Mitt namn är Sharon och undrar vad som händer efter att man har lyckats gå ner i vikt med gastric bypass operationen. Viktnedgången verkar gå så fort och har man varit överviktig länge så kommer skinnet inte hänga med och bli lika tight som tidigare.

Finns det en efteroperation som kan göras efter att man lyckats gå ner så mycket i vikt? Fick höra från min syster att staten kan erbjuda sådan operation utan extra kostnad för den som har gjort ett gastric bypass operation eller liknande. Stämmer det?

Finns det möjlighet att få denna operation utan extra kostnad eller för en liten summa om man lyckats gå ner i vikt på egen hand? Det är nämligen så att jag har varit överviktig sedan jag var lite och det var i högstadiet som jag vägde som mest på 113kg. Sedan har viktnedgången gått långsamt men neråt. Jag har lyckats komma ner till 68kg sedan dess vilket är på ungefär sex år. Var av förra året gick jag ner 22kg.

Jag har gäddhäng så det fladdrar, mage som hänger och lår som dallrar. Tycker inte alls om detta men jag är glad över att ha lyckats gå ner så mycket i vikt utan någon operation. Finns det möjlighet att få denna efteroperation med hjälp av staten då jag redan besparat staten på massa pengar för en gastric bypass operation?

Med vänliga hälsningar
Sharon
 Svara
Kirurgöverläkare

Svar: Extra skinn

Hej Sharon.
Först och främst gäller det att ha tålamod. Man skall inte operera bort överskottshud innan kroppen själv gjort sitt, vilket tar ca 1-2 år. Om landstinget skall bekosta detta måste det föreligga medicinska skäl, annars räknas det som kosmetisk kirurgi och då får man som vanligt bekosta det på egen hand. Vilka regler som gäller är tyvärr något olika mellan landstingen.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara
Kirurgöverläkare

Svar: Extra skinn

Hej igen, såg att jag inte helt svarat på din fråga. Jo, reglerna för operation inom landstinget baseras endast på medicinska skäl och inte om du överviktopererats eller gått ned på egen hand.
Vänliga hälsningar
Christofer Grimås
Kirurgöverläkare
Svara