Användare

Fotvårtor som ej vill försvinna

Fick mina första fotvårtor när jag var runt sex år, dem lyckades jag bli av med efter ca fyra år, efter att ha pillat bort dem med en sax. Dock så kom en av dem tillbaka, och jag har totalt nu fem fortvårtor. Fyra av dem är rätt små, men den äldste är stor och huden är alldeles död och skrovlig och jag har ingen känsel alls på den. Jag försökte frysa bort dem, vilket ej gick. Har även försökt med wartners vårtpenna några veckor, dock så har jag mest bara tappat massa hud sen dess. Har försökt få operera bort dem, då dem gör ont och jag har haft dem in princip hela mitt liv. Men icke. Har någon av er några tips, för vill verkligen bli av med dem.
 Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Fotvårtor som ej vill försvinna

Hej!

Det låter som att du har vårtor som besvärar dig mycket och som du försökt behandla på flera sätt själv utan framgång. En hudläkare skulle kunna avgöra om de är lämpliga för dem att behandla med frysning eller laser. Metoderna en läkare använder är starkare och mer effektiva än varianterna som finns att tillgå för eget bruk. Boka tid hos din husläkare så kan denne bedöma om det är något som de kan hjälpa dig med eller om de skulle kunna remittera dig till en hudklinik.

Hälsningar,
Lovisa
Svara