Artikel: Operation

"Har du länge gått med ett nageltrång som inte vill läka? Eller får du ofta återkommande nageltrång? Här kan du läsa om hur en operation går till." Läs hela artikeln
 Svara
ma
Gäst

hej
jag har haft nageltång i ca 3-4 år och har jätte ont och jag vet inte vad jag ska göra har kollat på hur en operation går till men skulle vilja veta vad som händer med nageln många skriver att nageln blir "missbildad" och att den blir mindre pga det här så är jag rädd av att göra en operation och om man inte vill göra en operation hur kan jag få bort det många säger att man ska fila bort nageln somm växer in i huden men jag vet inte hur jag ska göra det jag kan inte komma åt nageln.

snälla svara jag har haft fruktansvärt ont och jag vet inte vad jag ska göra
Svara

Hej. Kontakta din vårdcentral/din husläkare och berätta om ditt nageltrång. Berätta också om dina rädslor inför en eventuell operation. Om det finns andra alternativ eller så kan säkert läkaren minska din oro. Det viktiga är att du inte ska ha ont.
Svara
Carolin
Gäst

Hej! Har lite frågor, i fredags va jag på vårdcentralen då jag ha fått infektion i fingret av nagel trång . Undra bara hur länge bandaget ska sitta på och vad för symptomer man får efteråt! Mitt Finger bränns som tusan känns som de kokar, e de normalt? Vad för symptomer ska jG känna efter om de e så att jag skulle behöva antibiotika!? Läkaren ville inte ge mig nått en för att se hur de läker.
Mvh
Svara

Kontakta sjukvårdsrådgivningen om du är osäker på hur du ska göra och hur det ska kännas. De finns på telefonnummer 1177 och svarar på alla dina frågor! Lycka till
Svara
Manda
Gäst

Hej!

Jag opererade min tå torsdag förra veckan, jag har bytt bandage en gång, jag tog bort en bit av nageln in till roten, jag undrar om jag kanske skulle kunna sätta en liten kompress med tejp på imorgon eller något då jag har haft det i en vecka nu?

Mvh mandis
Svara
Ny Användare

Hej hej, jag gjorde en sådan operation för ett tag sedan. Nu har jag fått nageltrång IGEN på samma tå. Jag vet inte vad jag ska göra, tycker det får räcka med en operation och min kropp tar knappt inte emot antibiotika längre efter andra kurer och sjukdomar. Vad ska jag göra!?
Svara

Kontakta din vårdcentral igen för att se vad ni kan göra. Lycka till
Svara
Ny Användare

Hej!
Har gjort två stycken operationer på väster stortå men det ser inte ut att läka!! Jag har gått hela sommaren utan skor och verkligen skött min tå men nu när nageln växer ut igen så återkommer samma problem, mina skor på jobbet är av typen skyddssko med stålhätta men mitt arbete kräver jag skall ha detta så jag måste ha dom!! Skall jag behöva leva med detta nu att nageltrånget och varandet förtsätter eller skall jag behöva äta antibiotika resten av mitt liv??? Tack för svar
Svara
Ann-Christin
Gäst

Har precis genomgått min tredje nageltrångsop på samma stortå och känner mig ganska frustrerad över de olika behandlingarna jag gått igenom och är rädd för ännu ett misslyckande. Undrar över det här med Fenolen - hur länge ska den verka vid op? Denna behandling och op gick till såhär: måndag - fick penicillin Heracillin 1 g 3 ggr/dag (10 dgr) för att läkaren ansåg att jag skulle ha antibiotika i kroppen innan op. Fredag - op, tvättning tå (de hittade ingen ahlsolsprit i rummet så tog nåt annat), stasning där han lindade varvvis utifrån spetsen o inåt (va inte så skönt...), sedan bedövning som denna gång gjorde så ont att jag nästan grät och bara skakade i bägge benen (varpå de tyckte jag va smärtkänslig), opererade som brukligt och hade på Fenolen i 2 ggr 30 sekunder (har läst att det ska vara 3 minuter??), sedan höll de på och krånglade med bandage o grejer - assistenten fick flera ggr springa iväg till det riktiga op-rummet och hämta saker varpå läkaren började tycka det tog lång tid med stasningen som till slut gjorde ont... Jag bandagerades sedan tog de av stasningen varpå alla kompresser blev fulla i blod, fick sätta mig på en pall bredvid sängen med foten på sängen som de höjde så jag knappt kunde sitta kvar, en kvart. Skulle sedan tillbaka på måndagen efter helgen för omläggning men jag la om själv hemma (utom väven närmast såret) redan samma dag pga att det satt för hårt och va som sagt fullt i blod. Enligt distriktssköterskan har jag gjort helt rätt och hon tycker jag kan lägga om tån själv ca varannan dag men bokar hela tiden nya omläggningstider åt mig. Var där idag måndag (ca 1,5 v efter op) och la om och de tog bakterieodling och ska dit för omläggning på onsdag igen... Fast distriktssköterskan tyckte det såg fint ut och ingen infektion...
Läkaren säger att jag ska klippa ner naglarna och runda av hörnen - tvärtemot råden på bl a 1177? Kan tillägga att nageln inte växer nedåt i tån utan det från början bara blev ett sår i kanten efter mycket gående i varma skor på jobbet.
Nu vill jag verkligen inte göra om denna op och har blivit ännu räddare för både bedövningssprutan och läkare i största allmänhet... Tacksam för en reflektion på detta...
Svara