Användare

Kan man ha MS utan egentliga symptom?

Hej,

Jag hoppas att denna fråga är OK att ställa här:

För tre år sedan blev jag sjukskriven för utbrändhet. Jag återgick i tjänst efter tre månader men blev sjukskriven på nytt efter ett par månader, andra gången i sju månader.

Mellan första och andra sjukskrivningen började jag drabbas av blackouter som länge avfärdades som stressrelaterade. De tog sig uttryck i kortvariga (20-30 sekunder långa) frånvaroattacker under vilka jag stirrade rakt fram och var okontaktbar.

När blackouterna fortsatte sedan jag återgått i tjänst efter min andra, långa sjukskrivning blev jag remitterad till en neurolog som beställde MRI (magnetröntgen). Det gick inte att ställa någon diagnos utifrån svaret, men slutsatsen blev att jag led av "atypisk epilepsi" och fick Keppra utskrivet (500 mg x 2).

Den första tiden (ca två månader) med Keppra försvann blackouterna helt. Sedan kom de tillbaka under en period när jag var väldigt stressad och kände mig utarbetad. Dosen höjdes till 1250 mg/dag (500 mg morgon och 750 mg kväll) och allt funkade bra i några veckor den här gången. Sedan kom blackouterna tillbaka. Jag skickades på ny magnetröntgen som inte gjorde det möjligt att diagnosticera epilepsi, men jag fick rådet att fortsätta ta Keppra (dosen höjdes till 1500 mg/dag, 750 mg x 2) för att, som neurologen uttryckte det, "dämpa någon form av hyperaktivitet i hjärnan".

Sedan den senaste doshöjningen har blackouterna intensifierats och ändrat karaktär. Medan jag tidigare kunde stirra rakt fram i en halv minut och inte svara på tilltal, kan jag nu vara borta i 5-10 minuter och göra saker som jag är helt omedveten om efteråt.

Jag har sedan blackouterna började gjort totalt åtta EEG:n. I början fanns det toppar och dalar, men de senaste gångerna har de varit helt normala enligt neurologen.

Neurologen vill med anledning av detta göra lumbalpunktion för att utesluta eller diagnosticera MS.

Mina frågor är följande:

Av det jag läst om MS syns det på magnetröntgen. Jag har gjort två stycken som inte visat något speciellt enligt röntgenläkarens utlåtande. Nu vill neurologen göra lumbalpunktion för att se om jag eventuellt har MS. Men borde detta inte ha framgått av magnetröntgen x 2?

Det enda symptom jag har på MS är klåda (som man enligt vissa forum kan få om man har MS). Jag har inga balanssvårigheter, synrubbningar eller nedsatt motorik. Det finns heller ingen i min släkt som har MS.

Jag är 47 år och blackouterna debuterade vid 44 års ålder. Kvinna. Har aldrig rökt. Äter förutom Keppra blodtrycksmedicin och betablockerare (Tenormin) samt Levaxin för autoimmun hypotyreos (diagnosticerad för 17 år sedan). Neurologen förnekar att det finns ett samband mellan den senare och MS.

Jag vore tacksam för input och kommentarer då jag känner att jag står vid ett vägskäl; jag vill inte fortsätta med EEG:s och magnetröntgen i all evighet, men det är uppenbart att Keppra inte löst mina problem och det har fått mig att ifrågasätta diagnosen "atypisk epilepsi". Samtidigt har jag svårt att få blackouterna (som är mitt enda påtagliga symptom) att gå ihop med symptombilden för MS...men inser att om jag verkligen lider av MS är det viktigt med snar behandling. Hur som helst vill jag inte äta Keppra i onödan.

Jag undrar om någon annan i slutändan fått diagnosen MS trots atypiska eller i princip inga symptom? Jag har hittills inte sett blackouter nämnas som ett av symptomen vid MS.
 Svara