från Ärr.se

Artikel: Ersättning från försäkring efter ärr

"Om du har fått ett ärr så kan du få ersättning för detta från ditt försäkringsbolag. Hur mycket du får i ersättning beror på vilken olycksfallsförsäkring du har samt ärrets placering och storlek." Läs hela artikeln
 Svara
Camilla
Gäst

Hej.
För en vecka ramlade jag på min cykel och slog i huvudet och fick åka till akuten och sy 4 stygn i ansiktet. Nu var det ju så korkat att jag inte hade någon olycksfallsförsäkring. Jag vet att jag därför inte kan få någon ersättning för de dagarna jag spenderade på sjukhuset, men vad jag undrar är att om jag tecknar en olycksfallsförsäkring nu (vilket jag ska oavsett vad), kan jag då kontakta mitt försäkringsbolag om ett-två år för att söka ersättning för mitt eventuella ärr (läkaren sa att det utan tvekan kommer att bli ett ärr vid mitt öga) eller måste jag ha varit försäkrad innan olyckan skedde för att kunna ansöka på grund av ärret ett år senare?
Tacksam för svar.
Svara
Birgitta Öström Hertinge
Gäst

Min sons ärr

2013 blev min son överfallen i hemmet av en man som knivskar honom över hela kroppen. Han hade ingen relation till mannen som knivskar ytterligare två personer varav en avled. Han fick följande ärr:
Ansikte 5 cm 1 cm
Hals 11 cm 1 cm
Bröst 5 cm 1 cm upphöjt
Bröst 6 cm 2 cm upphöjt
Bröst 5 cm 1 cm upphöjt
Rygg 2 cm 1 cm
Sida 2 cm 1 cm
Fot 4 cm upphöjt 3 cm
Finger 1 cm 1 cm
Via hemförsäkringen, överfallsskydd har han fått ersättning för ärren, ca 100.000 kr. Nu ska han också få från den olycksfallsförsäkring han hade via skolan. Han är 19 år. Försäkringsbeloppet var då 445 000. Stämmer det att ersättningen totalt kan bli runt 20.000 kr? Det låter orimligt lite tycker jag. Försöker tyda och räkna enligt deras tabeller. Med vänlig hälsning, Birgitta
Svara
Nathalie Karlsson
Gäst

Ärr efter födseln

Hej
Jag är idag 18 år & har länge fått kommentarer över mitt ärr i ansiktet som jag fick vid födseln under tjänsarsnitt. Min mamma har aldrig velat ha pengar för det, men jag har så länge känt obehag.
Mvh Nathalie
Svara