Artikel: 5 huskurer vid urinvägsinfektion som hjälper

"Trött på urinvägsinfektion och vill undvika medicin i onödan? Då finns det mängder av huskurer för dig, där några har bättre effekt än andra. Om du har någon huskur mot urinvägsinfektion som har fungerat för dig så får du gärna tipsa om den i kommentarerna nedan." Läs hela artikeln
 Svara
Gunnar
Gäst

Hej, vill bara kommentera dina huskurer, citron blir basist i magen tillsammans med magsyra. Bara därför att det smakar surt betyder det inte att det blir surt i kroppen. Citronen och C vitamin är en antioxidant som kan påverka men det finns mig veterligen ingen forskning som hävda att citron gör urinen sur. Det finns däremot en aminosyra som gör urinen sur och det är L-metionin. För detta finns det vetenskapliga studier som påvisar att e-coli bakterien inte överlever i denna sura miljö som bildas till föjd av oralt intag L-metionin.
Svara
EmiliaPilia
Gäst

surt och sött

Att surt är bra stämmer verkligen!

Istället för att dricka utspädda syrliga drycker brukar jag skära upp en hel citron och äta den. För att underlätta så doppar jag mina citronskivor i socker.
Det hjälper verkligen och sockret är bra en varm sommardag när man inte får i sig så mycket annat.
Svara
Kissekatt
Gäst

cykla

jag har troligen urinvägsinfektion och det hjälper att cykla! Då känns det som bäst.
Svara
Användare

Svar:

Tänkte bara stödja Gunnar.

Man tror allmänt att citron- och apelsinjuice gör urinen sur, alltså att PH-värdet sjunker.
Detta är helt FEL! Citron höjer PH-värdet i urinen. Motsatt till vad man skulle kunna tro. Jag undervisar i en lab som handlar om njurarna och där får studenterna dricka bl .a färskpressade citroner. Vi testar sedan olika värden i urinprov under 4 timmar. PH ingår som en faktor och de som dricker de sura vätskorna för väldigt mycket högre PH under testet. Vi vet inte helt säkert varför det blir så men det är verkligen dags att upplysa om detta då ett ökat PH är trevligare för bakterier som orsakar urinvägsinfektion.

Tyvärr får man ofta rådet på vårdcentraler att dricka surt men det är alltså helt fel!
Svara
Louise
Gäst

Erfarenhet

Skit i om det blir det ena eller det andra. Det funkar att dricka saker som är sura (smakmässigt iaf) och gärna mycket. Jag har haft uvi och trängningar sen tonåren. Det som i princip alltid hjälper är en liter tranbärsjuice under en dag. Bästa! Annars funkar pressad citron och apelsin bra också. Men inte juice med tillsatt socker, måste vara rätt surt och ibland nästan bittert för att funka.
Svara
Saga
Gäst

5 huskurer vid urinvägsinfektion som hjälper

Jag tycker att huskurena är bra och hjälper.
Svara
Gun
Gäst

Enbär,Uva-ört

Koka te på enbär och drick,hjälper garanterat.Finns oxå tabl. som heter Uva-ört kan köpas påTopFormula mycket bra effekt.
Lycka till!
Svara

Svar:

Fantastiska människa!GUNNAR Tack för tips om denna - L-metionin. Hade urinvägsinfektion var 14 dag och nu med denna....har inte haft en känning på 2 månader.
Svara

Svar: Svar:

Fantastiska människa!GUNNAR Tack för tips om denna - L-metionin. Hade urinvägsinfektion var 14 dag och nu med denna....har inte haft en känning på 2 månader.

Hur mycket behöver man ta om dagen då?
Svara