Användare

svettningar och svallningar trots hormonersättning?

Jag är 48 år och tar sedan två år tillbaka östrogen (i krämform) dag 5-25 av menscykeln, samt progesteron i tablettform dag 15-25. Sedan ett par månader tillbaka har jag fått väldiga besvär trots detta - jag svettas kopiöst (främst på nätterna; får byta lakan varje dag) och kan drabbas av svallningar flera gånger om dagen. När det är som värst rinner svetten nedför både ansiktet och ryggen och jag måste hela tiden tänka på vilka kläder jag bär för att undvika att fläckarna syns.

Jag hade regelbunden mens fram tills nyligen. Plötsligt hade jag ingen mens på sex veckor, och nästa mens kom redan efter ca tre veckor. Nu har det gått tre veckor sedan dess, och hittills inga tecken på att den är på gång.

Jag vet att oregelbundna menstruationer är ett tecken på övergångsåldern, men det förvånar mig att jag har problem med svallningar och svettningar trots hormontillskott...normalt sett är det väl vad kvinnor får utskrivet som har dessa problem, varpå vallningar och svettning avtar...?

Har någon upplevt samma sak och har en aning om vad det kan vara?
 Svara
 

 

cron