Artikel: Så länge pågår värmevallningar enligt forskning

De flesta kvinnor lider av klimakteriebesvär under en längre tid än vad man tidigare trott. Det visar en undersökning som följt 3 300 kvinnor i övergångsåldern. Läs hela artikeln
 Svara
Sömnlös
Gäst

Sömnbristen är ett gigantiskt problem

Jag har inte fått en god natts sömn på flera år. Detta är för mig ett oöverstigligt problem. Inte så konstigt att man ständigt är trött, får problem med minnet, riskerar att bli deprimerad och på köpet får stora påsar under ögonen för att nämna några följder. Sjukvården ägnar tid att forska på betydligt mindre problem än detta som för många kvinnor har en avgörande påverkan på livskvaliteten och i förlängningen också hälsan i stort. Numera ser läget ut enligt följande: Värmevallningar på dagtid är rätt sällsynta, men kan förekomma. På kvällen, så snart jag tänker på att nu ska jag gå och lägga mig, kan kroppen i ett ögonblick växla från ett tillstånd där jag känner mig aningen frusen till att jag känner ett tryck i huvudet (blodtrycket stiger?) och får en kraftig värmevallning - uppenbarligen är det psyket som framkallar detta. Jag tar mig tid att göra kvällstoaletten så att kroppen hinner svalkas av. Tar in mina två vetekuddar som ligger ute och kallnar på dagarna - särskilt enkelt på vintern - och lägger dem under mina två kuddar. Startar med en kudde och utan vetekudden, den kommer att behövas senare. Det börjar bra, men inom en kvart blir jag het och får lov att slänga av mig täcket och plocka fram den kalla vetekudden som jag lägger mot bröstkorgen som verkar vara källan till värmeutvecklingen. Somnar en stund. Vetekudden känns för kall så den åker under kudden. Huvudkudden har blivit för varm så jag byter den mot den andra. Den blir varm efter en stund så jag drar fram vetekudden igen. Vänder på kudden. Sover en stund. Blir kall och drar på mig täcket. Vaknar av att jag är svettig, sparkar av mig täcket och letar efter en kall fläck att ligga på. Byter ut vetekudden, som nu inte längre ger svalka, mot den andra vetekudden. Vänder på kudden för att få den kalla sidan uppåt. Somnar en stund. Vetekudden känns för kall, den åker under kudden. Kudden har blivit varm, byter kudde. Drar på mig täcket. Sparkar av mig den efter en stund, plockar ut vetekudden igen. Vänder på kudden. Ja, ni fattar - detta fäktande pågår hela natten. Jag blir galen. Kan inte äta hormoner p g a risken för blodpropp. Har testat naturläkemedel utan framgång. Jag orkar inte detta. Jag har 12 år kvar att arbeta innan jag är i pensionsåldern. Är detta problem inte stort nog för att det skulle satsas lite forskning på att försöka hjälpa alla kvinnor som tampas med detta?
Svara
Karin 55 år, hälsoantropolog
Gäst

Hjälp mot sömnbrist och andra klimakteriebesvär

Hej Sömnlös,
det verkar jobbigt det du har, men har du försökt med dunkudde och yllefilt som alternativ till polyesterkudde och -täcke? Naturmaterial transporterar svett och värme mycket bättre och då blir sömnen också bättre.
Mindfullness, yoga och vanliga avslappningsövningar hjälper också - och en promenad under dagen. Du kan väl pröva sömntabletter, själv blir jag dåsig av dem dagen efter, så jag har slutat med dem. Jag använder valeriana (Neurol, finns på apotek och nätet) för att sova bättre och det funkar ganska bra men om det är jobbigt så tar jag en insomningstablett, men det ska man inte göra för ofta eftersom de är vanebildande.

Du skriver att naturmedel inte funkar för dig, men har du provat soja som är en sk fytoöstrogen? Det hjälper för mig. Nu får du ju inte använda syntetiskt östrogen och soja har ju också dessa egenskaper men i mkt mindre grad (som naturligt östrogen) så dem skulle du säkert kunna använda. Jag har också använt munkpeppar för att behålla en regelbunden mens de senaste åren. Dessutom äter jag jättenattljusolje-preparat (Omega 6) och om jag känner mig deppig och har lite jobbångest så tar jag johannesörtpreparat. Det finns sådant som hjälper. Däremot kan jag inte äta preparat mot klimakteriebesvär som innehåller silverax (Refimenin m fl) eftersom jag är allergisk.

Jag har alltid sovit lätt (har därför länge fått utarbeta olika knep) men har nu i februari dessutom kommit i menopausen och börjat få, tack och lov, bara lätta svettningar- dag som natt. Känner ingen värmevallning innan - än så länge. För att ha lättare klimakteriabesvär, så ska man inte röka. Min mamma och jag hade väldigt lika mensbesvär och vi födde lika många barn (3) men när det gäller klimakteriet skiljer vi oss åt. Jag kom i klimakteriet fem år senare och det beror sannolikt på att jag har mer underhudsfett (där östrogen också bildas) och att jag inte röker. Mamma gick på östrogen livet ut (dog 2014, vid 87.5 år) men jag tänker inte ta det. Jag ser till att motionera, vara ute, inte dricka så mkt alkohol och ha ett regelbundet sexliv (min mor var ensamstående från 54 års ålder pga av skilsmässa), för det känns fortfarande väldigt givande, även om mina orgasmer inte är lika starka. Men har man en förstående man, som jag har, äter havtornsolja mot sköra slemhinnor och använder mandelolja som glidmedel så är det fortfarande härligt.

Så misströsta inte - ta hjälp, för det finns att få!
Svara
 

 

cron