Artikel: Symptom på lungcancer

"Det vanligaste symptomet på lungcancer är hosta. Det kan både vara torrhosta, slemhosta, blod i din hosta eller att din hosta ändrar karaktär." Läs hela artikeln
 Svara
christina lindahl
Gäst

hej jag undrar min man fick lunginflammation fick pencellin men fick hosta å ingen aptit viktnedgång, men inga svullna lymfkörtlar har han ej å han har röntgat lungarna visar inget på dom ska man man vara orolig som hustru vill ha svar tack mvh christina
Svara
Inger Andersson
Gäst

Har varit och gjort en shiktröntgen där det upptäcktes att jag hade en 7cm stor tumör skal nu gå på en massa undersökningar. Har inte ont någonstans hostar inte något nämnvärt inget blod har inte gått ned i vikt äter som vanlig
Svara
Användare

Svar:

Hej.
Jag är ganska säker på att du inte behöver vara orolig för din man. Har lungröntgen inte visat några förändringar på lungorna, så har han inte lungcancer. Lungröntgen är den första undersökningen för att fastställa lungcancer, så då detta inte visade något finns det heller ingen orsak till att gå vidare med andra undersökningar.
Svara
Oroliga tjejen
Gäst

Ålder

Kan en en tjej på 20 år (rökare)
Redan nu drabbas av cancer?
Svara
En tjej
Gäst

Min pappa

Min pappa dricker aldrig alkohol och avskyr cigaretter.Men sist så fick han en virusinfektion som gjorde så att han hade svårt andas och så hostade han vi åkte till akuten en dag för att han tappade andan helt och hållet men det var ingenting bara en virus infektion.

Nu så har han varit hos läkaren och tagit röntgen för sina lungor och så komm det ett svar där det står: "Ventralt i hilushöjd vänster lunga finns en 2 Cm välavgränsad förtätning. Oklar genes. Kan möjligen vara pleuralt belägen. DT för kartläggning är indicerad. Inga patologiska i övrigt."
Tyvärr så förstod vi ingenting, har sökt upp de svåra orden på nätet men det kommer helt olika lungsjukdomar och lungcancer.
Minà frågor är:

Har min pappa chansen att få cancer?

Vad menar läkaren med svaret?
Jag skulle bli super glad om jag fick ett svar
Tack!:)
Svara
Carl Alvers
Gäst

Jag undrar.

Jag undrar värkligen om jag har cancer i lungorna
Svara
Användare

Svar: Ålder

Kan en en tjej på 20 år (rökare)
Redan nu drabbas av cancer?

Alla kan få cancer och i vilken ålder som helst. Rökare har stor risk att utveckla lungcancer, så börja med att sluta röka, eller sluta att undra.

Många äldre som obduceras har långt framskriden cancer som skulle dödat dem om inte annat hunnit före.
Så det bästa vore, om man räknar med att bli runt hundra år, är att man dör i någon sorts cancer så slipper man bli överraskad.
Svara