Artikel: Behandling av lungcancer

"Det finns olika typer av behandling mot lungcancer. Operation är dock förstahandsalternativet och är den metod som botar flest patienter." Läs hela artikeln
 Svara
mats jonsson
Gäst

har någon blivit helt botad mot lungcancer och överlevt en längre tid?
Svara

Tio år efter diagnos lever ungefär 11 procent enligt Cancerfonden.
Svara
Yassin Rahim
Gäst

Hej !
jag förstår inte det tydligt :
Enligt Cancerfonden så lever 17 procent av de som fått diagnosen lungcancer efter 5 år. Efter 10 år så lever 11 procent.
Är det att över 80% dör inom 5 år ?

MVH
Yassin Rahim
Svara

Hej. Lungcancer är en av de cancersjukdomar som har sämst prognos. Mer exakt och för att vända på siffrorna så dör 86,4% av alla män av lungcancer inom fem år. Och 80,6 procent av alla kvinnor inom fem år. Detta enligt siffror från Cancerfonden.

Orsaken till att dödssiffran är så stor är att det oftast är äldre som drabbas och att de ofta har andra sjukdomar så som KOL med mera.

Skulle du behöva prata med någon kan du ta kontakt med Cancerfonden (020-59 59 59) eller Cancerupplysningen (08-517 766 00).
Svara
sandra
Gäst

Hej
är detta pstienter som ej lyckats med ex en operation? Friskförklarade är väl friskförklarade. Inte menat att det inte kan komma tillbaka det förstår jag att det kan.
Svara

Alla patienter kan inte opereras. Det beror på tumörens storlek, patientens allmäntillstånd och om det finns en spridning med mera. Då kan istället andra behandlingsmetoder lindra.
Om en person blir friskförklarad så är cancern borta. Men cancer kan komma tillbaka.
Svara
Fråga
Gäst

Jag undrar om man kan leva länge efter botad cancer?
Svara

Ja du kan leva ett helt liv med botad cancer. Men det finns också en risk för återfall. Risken för återfall minskar dock kraftigt efter fem till tio år enligt Cancerfonden.
Svara
hadi
Gäst

Hej jag fick svar på mitt positronemissionstomgrafi med 18f-fdg samt datortomgrafi att det finns en 6,5cm stor tumör med bred anlägning mot intilliggande pleura som växer i basala delen av ovanloben och apikala delen av underloben på höger sida...vad har jag för prognos jag är 55+
Svara