från Cancer.se

Artikel: Så vet du om knölen är cancer

"Har du hittat en knöl på kroppen och är orolig att det cancer? Cancer.se har frågat sakkunnig Elizabeth Johansson på Cancerfonden om vad du ska göra om du har hittat en knöl så som på låret eller i nacken." Läs hela artikeln
 Svara
Lilian Nöjdh
Gäst

Jag har opererat bort en brun knöl på hälen. Den var förstadium till cancer. Jag har en knöl invändigt mellan låret och skinkan. Den växer. Jag har fått en knöl under huden strax ovanför knäet och en bak på skinkan. Kan det vara malignt melinom, som spridit sig . orolig
Svara
Mattias
Gäst

Hej! Jag måste tyvärr bara kommentera detta lite. Jag blev väldigt besviken på dit svar för att det heter "Så vet du om knölen är cancer" så långt så bra men sen helt plötsligt så handlar det det om brösten och ja det är ju jätte bra att ta upp men jag som man då vad tycker du att jag ska göra? Jag som man då tycker du att jag med ska göra så eller vi är inte så viktiga eftersom det slutar med att handla om bröstcancer? Men ja så är det kanske blev väldigt besviken när jag läste det o rubriken lyder "Så vet du om knölen är cancer" ! Men men får söka mig någon annanstans med min knöl.
Svara

Hej, tack för din kommentar. Texten handlar om alla knölar, både i brösten men även på andra ställen.
Svara
Anki
Gäst

Hej. Jag har fått en knöl el hur man ska säga. Svullen iaf bakom ryggen på vänster sida på revbenen. Har svullna körtlar med men de är kollat. Men just detta bakom ryggen på benen. Är de nått man ska oroa sig för? Är öm gör nästan ont om man är å rör. Syrran fick smörja in mig med voltaren där å sa de kändes som en mjuk svullen "knöl"
Svara
lisa
Gäst

Hur menar du när du skriver att man kan lite på att läkaren har så pass stor erfarenhet att den i vissa fall kan bedöma direkt att det är en fettknöl. Känns dom "helt" annorlunda? Jag har fått en stor knöl på axeln som tidigare var ganska "mjuk", min läkare sa att det var en fettknöl. Idag är den ungefär lika stor men den känns hård - är det fortfarande en fettknöl då? och hur känns en cancerknöl?
Svara
Ny Användare

Hej jag har fått en knöl på benet (vaden) känns som ett blåmärke men det synts ingenting.. Den gör ont när jag trycker på den, vad kan det vara?
Svara
Taina Laurino
Gäst

Tyvärr kan man definitivt inte lita på läkarens bedömning ang. knöl på kroppen. Min nära anhörig sökte för en knöl i ryggen och läkaren tyckte det är med all säkerhet en fetknöl. Resultatet blev att remissen som patienten krävde ändå dröjde ett halvt år innan patienten blev kallad till sjukhuset för borttagning av knölen. Fortsättningen: patienten blev opererad 11 ggr på ryggen. Bl.a fick han gå ett helt år med öppna sår i ryggen. Tänk om han fick operationen direkt när knölen var bara 3 cm i stället vid första besök. Här tog de bort en tennisboll som låg hälften inne i kroppen vid första operationen.
Svara
M.A
Gäst

Jag har sen igår en knöl i vänstra bröstvårtan och jag hade för 2-3 veckor sen en knöl vid sidan om testikeln, vid sidan. Men det är nu borta. Jag är en pojke på 15 år.
Svara
Ny Användare

Hej, jar har sen några veckor tillbaka hittat en knöl på högra sidan av revbenen. Ca fem cm, rör på sig och är hård. Vad tror ni? Värt att kolla upp?
Svara