Svärd
Gäst

Fettknöl

Hej,

Ni skriver att man kan lita på läkaren när de säger att man har en fettknöl. Så sa dom till min vän som sökte för sin knöl på benet. Han sökte flera gånger under två år med samma (uttröttade) svar. Det var sarkom(?) som när den tillslut undersöktes och konstaterades hade spridit sig till lungor, höftben och ryggmärgen. Tycker inte att ert råd känns så säkert. Alltså det om att lita på läkarna ang fettknölar.
 Svara
Heidi Hallin
Gäst

knöl ca 3 cm i armhålan nära bröstet

Har denna rörliga knöl i bröstet i nån vecka... den kan ömma o när man greppar den så e den stor.... ca 3 cm o avlång.... orolig att detta kan va farligt!
Svara
katja
Gäst

knöl i bröstet

Hejsan för två dagar sedan upptäckte jag en knöl i mitt bröst och nu går tankarna i fall det skulle kunna vara bröstcanser eller bara en utvecklingsfas. Vad tror ni?
Svara
Lucas
Gäst

Knöl under käkbenet

Hej kände knölen i förrgår vet ej hur länge den egentligen den har suttit där jag är väldigt orolig vad det är den är typ 1 och en halv på längden vet ej på bredden men kan jag få svar så fort som möjligt
Svara
Anonym (jätte rädd)
Gäst

Vad är det för någon knöl?

Jag har haft en knöl länge bakom örat! Och om man rör på den gör det ont men vissa dagar gör det inte ont vad kan det vara?
Svara
Alma karlsson
Gäst

orolig

Jag är 12 år gammal, jag har hittat en ny knöl innanför min vänstra bröstvårta, som gör fruktansvärt ont. Det rinner brunt ur bröstvårtan och den är hård? Jag gråter massor.
Svara
Användare

Orolig över knöl

Jag tänkte fråga här för helt ärligt är jag lite rädd för att gå till en läkare, men måste nästan ringa sjukrådgivning om detta håller i sig..
I augusti (snart 6mån sen) hittade jag en knöl i benet efter att jag hade ont i benet och försökte massera musklerna... smärtan gick väl över efter några veckor men är återkommande med ojämna mellanrum, då har jag en molande värk i hela underbenet, inte just där knölen är utan det gör ont lite överallt också. Jag får lätt yrsel och blir skakig och detta brukar gå över om jag får i mig lite socker eller mat. Men den senaste veckan känns yrsel annorlunda, den kommer inte sådär snabbt utan håller i sig länge och jag kan gå i timmar o känna hur allt snurrar och nästan som om jag förlorar medvetandet inte bara som om jag ska falla ihop. Yrsel går heller inte över när jag äter något, det kommer och går allt oftare såpass att det blir svårt att gå... Jag har ont igen sedan en vecka tillbaka denna gång och det gör ondast på kvällar/nätter, men de brukar gå över i stickningar innan jag somnar, benet somnar även emellanåt. Sen har jag även börjat må illa oftare och blir akut hungrig om det har någon betydelse.. jag vill unvika läkare så länge som möjligt, min tanke har ju varit att det försvinner av sig självt men nu börjar jag bli lite orolig, just föt att smärtan blir värre och inga mediciner lindrar, och den här yrsel... för övrigt känner jag mig även sjuk, vet inte om jag har feber emellanåt men de känns nästan som det. jag är inte så kunnig med vad olika knölar kan vara men vad finns det för alternativ kvar? Kan det vara pga knölen som jag är så yr?
Är väldigt tacksam för alla svar!
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Orolig över knöl

Jag tänkte fråga här för helt ärligt är jag lite rädd för att gå till en läkare, men måste nästan ringa sjukrådgivning om detta håller i sig..
I augusti (snart 6mån sen) hittade jag en knöl i benet efter att jag hade ont i benet och försökte massera musklerna... smärtan gick väl över efter några veckor men är återkommande med ojämna mellanrum, då har jag en molande värk i hela underbenet, inte just där knölen är utan det gör ont lite överallt också. Jag får lätt yrsel och blir skakig och detta brukar gå över om jag får i mig lite socker eller mat. Men den senaste veckan känns yrsel annorlunda, den kommer inte sådär snabbt utan håller i sig länge och jag kan gå i timmar o känna hur allt snurrar och nästan som om jag förlorar medvetandet inte bara som om jag ska falla ihop. Yrsel går heller inte över när jag äter något, det kommer och går allt oftare såpass att det blir svårt att gå... Jag har ont igen sedan en vecka tillbaka denna gång och det gör ondast på kvällar/nätter, men de brukar gå över i stickningar innan jag somnar, benet somnar även emellanåt. Sen har jag även börjat må illa oftare och blir akut hungrig om det har någon betydelse.. jag vill unvika läkare så länge som möjligt, min tanke har ju varit att det försvinner av sig självt men nu börjar jag bli lite orolig, just föt att smärtan blir värre och inga mediciner lindrar, och den här yrsel... för övrigt känner jag mig även sjuk, vet inte om jag har feber emellanåt men de känns nästan som det. jag är inte så kunnig med vad olika knölar kan vara men vad finns det för alternativ kvar? Kan det vara pga knölen som jag är så yr?
Är väldigt tacksam för alla svar!
Hej!

Jag tror att din knöl, yrsel och hunger är separata problem. Jag förstår på din historia att du är rädd för att gå till en läkare, men jag tror att det skulle kunna hjälpa dig om du kunde få träffa en läkare och på så vis bli av med rädslan för vad dina symtom skulle kunna vara. Ibland när man stressar upp sig feltolkar man kroppens signaler. Jag rekommenderar dig att boka en tid på din vårdcentral och gärna vara ärlig med att du är rädd för att gå till en läkare. Jag tror att den vetskapen skulle hjälpa dem att kunna bemöta dig på rätt sätt.

Hälsningar,
Lovisa
Svara
Herman Nord
Gäst

Tack

Tack jag har haft en stor knöl ovanför halsen. När jag har gått till doktorn så har de bara sagt att de är mitt huvud men som alla vet så är det mindre än så. Nu är jag mer säker och ska gå till en annan doktor för att kolla mig nogrannare
Svara
anonym och rädd
Gäst

orolig

hejsan jag är jätte rädd för att allt som händer kan vara cancer eller att jag kommer att dö och jag har knölar i huvudet mest bakom örat och bakåt på höger sida jag är okoncentrerad och har svårt att komma ihåg saker snälla hjälp mig
Svara