från Cancer.se

Artikel: Symptom och sjukdomstecken

"Ju tidigare cancer upptäcks, desto bättre prognos är det vid en behandling. Men cancer kan vara svår att upptäcka då de tar lång tid för cancer att utvecklas i kroppen. Förändringarna är små och vaga, men stadiga från det att den allra första cellen genomgår en genförändring tills dess att sjukdomen bryter ut." Läs hela artikeln
 Svara
Eva Svensson
Gäst

Hej! Tar följande mediciner för ångest. Peroxitin 40mg 2ggr dag. 2Lyrica 200 mg dag. 2Xanor Depot 1mg/2ggr dag. Tillägstabl. Xanor 0.5 2ggr dag + 1 Stesolid 15mg kväll. För Atriten: Ibumetin 600mg/2ggr da Omepracol magen. Metoprolol 25 hjärtat. Har ont i ländeygg,knän v höft. Olidlig trötthet. Tog bort livmodern men ej äggstockar 2007. Nu är jag rädd för cancer i skelett+äggstockar.! Gud vad rädd jag är! Vad ska jag göra???? Mvh Eca
Svara

Till Eva: Ta kontakt med sjukvården och beskriv din rädsla. Du kan börja med att ringa sjukvårdsupplysningen på telefonnummer 1177 för rådgivning, alternativt besök din husläkare. Hos din läkare kan du få en remiss för att kontrollera om du har cancer. Är din rädsla obefogad så kanske du behöver terapeutisk hjälp. Lycka till!
Svara
Namn
Gäst

Hej! Undrar om vem jag kan kontakta med ifall jag vill undersöka om jag fått cancer? Och hur går undersökningen? Gör det ont? Stämmer med det att läkaren ska ta blodprov eller ta något ur ryggmärgen för att undersöka?
Svara

Hej, om du misstänker cancer ska du ta kontakta med din vårdcentral och din husläkare där de gör en första bedömning. Hur utredningen ser ut beror helt på vilken typ av cancer som misstänks och var denna skulle befinna sig. Är du orolig kan du alltid kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.
Svara
Ny Användare

Hej
Jag undrar hur länge man kan gå med canser i kroppen utan att det upptäcks? År?

Mvh Anna
Svara
Ella
Gäst

Hej!
Har en liten knöl i nacken och det gör lite i vänster axel, undrar om det kan vara ett tecken på cancer? Och dessutom hur fort växer knölarna? Jag upptäckte den idag...
Mvh Ella
Svara
Tim
Gäst

Hej! jag upptäckte en knöl för drygt ett halvår sen men tänkte att det är la bara en fettknöl av nåt slag som går bort, men kände efter lite nu igen och den finns kvar. Det är en "rörlig" knöl om man säger.. Och för ett tag sedan när jag hade bajsat o skulle torka mig så märkte jag blod på pappret. Är detta nog jag bör kolla upp?
Svara
Yuanyuan
Gäst

Hej. Jag är en tjej som ska fylla 16 i maj och upptäckte en knöl på huvudet för ca 5 dagar sen som gör ont och nu hittar jag ännu en på toppen av huvudet som inte gör ont. Har haft diarré en gång och har fått magsmärtor under bröstet 2-3 dagar efter men det har gått över nu. Har inte bajsat sedan diarrén. Min mamma dog av cancer 2012 och nu är jag rädd att jag har det oxå. Vad beror detta på? Snälla ge mig ett tydligt svar. Snälla svara så fort som möjligt. Tack!
Svara

Om du är orolig vid vilket sjukdomstecken som helst så kan du när som helst kontakt sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Lycka till.
Svara