Användarvisningsbild
APE
Användare

Bröstcancer utan behandling

Jag har hittat en knöl mellan armhålan och vänstra bröstet, och funderar på om det kan vara cancer. Skulle det vara så, så vill jag inte ha någon behandling.
Jag har vid fyllda 56 år endast varit på mammografi en gång och det var en så kränkande upplevelse så jag har nekat alla tider jag blivit kallad till därefter.
NU vill jag veta allt om bröstcancer som inte behandlas, för hur mycket jag än googlar och söker så hittar jag ingenting om hur det är, och hur sjukdomen skulle påverka mig. Får man mycket ont, och hur länge kan man leva med bröstcancer? All information mottages tacksamt
 Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Bröstcancer utan behandling

Hej!

För att bli botad från bröstcancer behöver man behandla den. Obehandlad förkortar en bröstcancer livet. Hur snabbt det går utför med en bröstcancer beror på vilken typ det är och i vilken ålder man får den. Generellt kan man säga att en yngre patient sannolikt har en mer aggressiv tumör, medan en äldre patient skulle kunna gå med sin cancer längre pga att den inte är lika aggressiv. Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att söka läkare om du misstänker bröstcancer. Det är väldigt olyckligt att du varit med om en kränkande upplevelse vid mammografi och det är förståeligt att du inte gladeligen går dit igen. Min rekommendation är att du går till en vårdcentralsläkare som du har förtroende för och berättar om ditt fynd och tar upp dina tidigare negativa erfarenheter. Du behöver inte säkert göra en mammografi om man skulle misstänka bröstcancer. Det finns även andra metoder, såsom ultraljud, att ta till.

Hälsningar,
Lovisa
Svara
Användarvisningsbild
APE
Användare

Fast det där är fortfarande inte det svar jag söker
Svara
Användarvisningsbild
APE
Användare

Ingen som har erfarenhet eller kunskap om detta ?
Svara