från Cancer.se

Artikel: Undersökningar för att upptäcka cancer

Metoderna för att upptäcka och behandla cancer är många och ofta invecklade. Ofta krävs en kombination av lösningar för att diagnosticera och behandla sjukdomen. Många, särskilt de patienter vars cancer upptäcks i tid, får däremot sådan hjälp att cancern försvinner för gott. Läs hela artikeln
 Svara
Felicia Romano
Gäst

Bröstcancer

Hej jag är 15 år och känner en knöl i mitt bröst o h jag tror det är en tumör och jag undrar var jag kan kolla upp om jag har bröstcancer. Min farmor hade cancer två gånger ena var bröstcancer andra vet jag ej så det finns en chans att jag har cancer hör gärna av er till Felicia.romano1994@gmail.se Mvh Felicia
Svara
Användare

har jag cancer

Jag är 12 år Olivia
Jag har en knöl i armhålan
Är det cancer
Borde jag kolla upp det
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: har jag cancer

Jag är 12 år Olivia
Jag har en knöl i armhålan
Är det cancer
Borde jag kolla upp det

Hej Olivia!

En knöl i armhålan låter som en svullen lymfkörtel. Upp till storleken av ca ett risgryn kan vara en helt normal reaktion på att man har en infektion i kroppen. I så fall ska knölen försvinna av sig själv efter någon vecka. Om knölen kvarstår eller är större än så kan det vara bra att låta en läkare titta på den för att se vad det är för något. Det finns många saker det skulle kunna vara.

Hälsningar,
Lovisa
Svara
Pontus
Gäst

Undersökning lungcancer

Hej,

Jag undrar vad en undersökning kan kosta.

Känner igen symptomen jag läste om.
Svara
Användare

Svar: Artikel: Undersökningar för att upptäcka cancer

Jag är rädd för att jag har cancer i halsen har ont i körtlarna som är under käkbenet. Var även hos tandläkaren där jag fick pencellin för inflammation och varbildning sa även att jag har tandlossning. Finns det något blodprov att ta för att se om man har cancer ? Har sådan ångest på kvällarna för det. Tacksam för svar
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Svar: Artikel: Undersökningar för att upptäcka cancer

Jag är rädd för att jag har cancer i halsen har ont i körtlarna som är under käkbenet. Var även hos tandläkaren där jag fick pencellin för inflammation och varbildning sa även att jag har tandlossning. Finns det något blodprov att ta för att se om man har cancer ? Har sådan ångest på kvällarna för det. Tacksam för svar
Hej!

Du kan beställa tid hos din husläkare för att bli undersökt. Där kan du få berätta om din rädsla och läkaren kan både känna på och bedöma körtlarna och eventuellt ta blodprover om det skulle vara indicerat. Det finns inget specifikt prov som ger svar på alla cancerformer.

Hälsningar,
Lovisa
Svara