Artikel: Anhörig

"Det kan vara påfrestande att leva med en person som har borderline. Vänd dig därför till en anhörigförening för att dela tankar och känslor eller till sjukvården om du mår dåligt. " Läs hela artikeln
 Svara
Frank
Gäst

Lever i ett förhållande med en borderline person. Aldrig skulle jag få för mig att inte ta upp eller begränsa MIN integritet till den grad att jag måste förhålla mitt liv till en annan människa "att gå på nålar" oavsett störning. Det är sannolikt väldigt viktigt i dessa relationer att hålla kvar viss kraft att åstadkomma saker enbart för SIGsjälv, utan dessa finns bara två val: Lev ditt liv genom att bre smörgåsen åt någon annan eller att gå under för du kommer inte palla.

Är inget orakel men har haft en del turer i livet som generellt inte anses vara positiva och det som finns att säga om borderlinepersoner är om du förälskar dig är; Dra för du kommer inte palla; Rationalisera inte utan dra. OM du inte hänger dig en person till den grad att du kan leva med att ALLTID sätta digsjälv i andra hand i annat fall gör du både dig och din partner en otjänst och DU kommer inte palla.
Svara
Cecilia Filipovic
Gäst

Ungefär det svar min kurator brukar tjata om; "I ett flygplan ska du FÖRST sätta på dig själv syrgasmasken, SEDAN ditt barn och hjälpa andra! Du måste rädda dig själv för att kunna hjälpa andra!"
Men jag anser att du uttalar dig väl hårt, då det faktiskt finns olika sätt att försöka få hjälp. Både för den som är så rädd att förlora att den skrämmer bort OCH för den som vägrar bli bortskrämd för att den faktiskt älskar den där "knäppskallen" som inte vill fatta det...

Borderline eller inte - Kärleken går dit den vill och inte dit den borde, och borderline ser den inte förrän det är för sent... Då vägrar kärleken ge upp, för kärlek är villkorslös!

Fram till den dag man börjat förintas, för då handlar det om att rädda sitt eget liv eller förgås med en annan...!
Svara
ElisM
Gäst

Borderline personer hamnar ofta tyvärr i osunda relationer, dvs de söker sig till ohederliga personer och relationer med personer som inte är bra för dem. Destruktivt beteende. Önskar att Borderline personer finner sunda relationer o inte fastnar för oärliga som bara skadar dem då de är otroligt ömtåliga för just svek. Och reagerar med självmordstankar o självförakt vid svek. Detta är mkt vanligt att just Borderlinepersoner väljer FEL partner, dvs en som Kommer att skada dem emotionellt. Oftast härrör detta beteénde från barndomens kaotiska vardag, därför väljer de relationer som fortsätter skada dem, istället för en Trygg relation.
Svara
Helen
Gäst

Eftersom det tillhör själva grundproblemet hos en BDP personlighet att känna sig sviken och att vara misstänksam mot sina närmaste så ligger problemet förmodligen inte i att denna person hamnat i en "osund relation". Relationen blir osund p g a att BDP personen gör den kaotisk, hotfull, aggressiv etc. Har bott ihop med en man med BDP i ett år och det var det "galnaste" året i mitt liv, Jag varken sviker eller är oärlig men den här mannen gjorde mitt liv till ett rent helvete. Hela tiden kastades man mellan en rad ytterligheter och konflikter. Ofta slutade sådana konflikter med att han känslomässigt försökte utpressa en genom att säga att han skulle ta livet av sig. Han kunde ringa mig på jobbet mitt i natten och tvinga mig att sitta och prata med honom för annars skulle han se till att alla patienterna på min avdelning vaknade om jag försökte lägga på luren. Han inbillade sig att jag "hade ihop" det med varenda en av mina manliga kollegor och tog reda på ALLT om dem (vilket kändes kusligt). När jag gjorde slut med honom efter en lång rad hot från honom vägrade han helt sonika att flytta ut vilket gjorde att det tog mig närmare 9 månader att få han ur huset och då blev jag tvungen att tillkalla polis efter att han varit våldsam ett antal gånger mot mig. Idag är det ca 1 år sedan han flyttade ut men eftersom han lyckades manipulera in mig i en ekonomisk situation med honom som inte gick att lösa då, har han hela detta året terroriserat mig och hotat mig på olika sätt, bl a genom SMS och mail samt telefonsamtal. Han letar ständigt information om mig och mina anhöriga för att kunna använda emot oss på ett negativt och mycket obehagligt sätt. Inte ens en ängel står ut med ett sådant beteende och enligt mig är det BDP personerna som är de som är gränslösa, oärliga och svekfulla sen må de kunna skylla på sin diagnos eller inte. Resultatet blir likväl KAOS och KATASTROF för den närmaste omgivningen.
Svara
K-G
Gäst

Så träffande på min situation. TACK FRANK för att det finns fler med den erfarenheten, jag behöver er hjälp. skriver senare någon dag när jag har mer tid
Svara
Ny Användare

FRANK VAD FAAAAAN E DET DU SITTER Å SKRIVER???
Svara
Orolig vän
Gäst

En nära vän till mig har nyligen fått diagnosen borderline. Och jag vet inte vad jag ska säga eller göra för att hjälpa henne, hon är självdestruktiv och deprimerad. Finns det någonstans man kan ringa för att få svar på alla mina frågor?!
Svara
Bekymmersam
Gäst

Hej!

Jag har vart förtjust i en kollega som jag misstänker har borderline. Hon har visat tydligt på alla symptom utom självskadebeteende, det är inget jag känner till. Jag har gett upp alla tankar på någon relation, jag har slutat att höra av mig och försöker hålla mig för mig själv varpå hon undrar om jag är arg på henne och undrar varför jag distanserar mig. Hon har fortsatt skicka sms. Det känns som det är omöjligt att komma loss. Jag uppfattar som hon är totalt omedveten om borderline, hon har aldrig hört talats om det. Anledningen att jag inte pallar att ha någon kontakt är att jag skadar mig själv genom att ha kontakt. Jag är orolig för att säga vad jag misstänker och varför jag inte pallar någon kontakt. Jag tycker även att det är obehagligt att se på när någon är så olycklig och destruktiv i sitt beteende. Jag harblivit uppmanad att inte säga något utan bara ta hand om mig själv.
Det känns som jag kommer närmre den punkt där jag måste säga min uppfattning, är det någon som har erfarenhet av att tala om för någon att man misstänker borderline?
Svara
Åt helvete
Gäst

Att vara ihop med en person som har Borderline betyder att du måste ge upp oerhört mycket för att kunna ens nå fram till denne. Personen ser oftast så lågt om sig själv att själva självskadan är dess låga syn på sig själv. Som anhörig/pojkvän har det gjort mig mycket ont att se min flickvän gå mellan olika stadier i sin behandling, för att till sist ta bort mig för att jag är personen som finns kvar att påminna henne om den jobbiga tid hon har haft att bearbeta sig själv. Även om jag stått vid hennes sida hela tiden och givit mitt liv, min tid och mina pengar för att hon ska kunna bygga sin egen grund.

Det största problemet med Borderline är inte personen med Borderline. Det är sättet att inte bjuda in anhöriga i deras process att lära sig hantera sina känslor. Jag har varit utanför i vårt förhållande på grund av detta, och fortsatt bli utanför när jag sett henne utvecklas och bli starkare. Jag har varit en bricka i spelet som inte fått en plats eller fungera som stadig grund. Bara något att nyttja, för att sedan slängas bort.
Svara