Användare

Panikattack antar jag väl? Jag får väl lita på läkare

Som sagt jag fick min första panikattack för några dagar sedan och jag är så rädd över att det ska hända igen... Min mamma och pappa är så irriterande för dom ifrågasätter massa saker jag gör som säkert inte ens har med saken att göra. Jag vet att dom bara menar väl men varje gång dom drar upp något så mår jag bara dåligt och blir rädd över att det ska hända igen... Mamma ger mig massa råd vilket är bra, hon är bra på att känna igen sina panikattacker och hon verka veta hur man hanterar dom så hon hjälper mig på något sett iallafall. Min fråga är bara (om någon kan svara på den ens), kan man dö av en panikattack? för nu när jag fick min första så fick jag koldioxidförgiftning och jag började krampa (även tappa känsel i kroppen) och jag fick väldigt mycket ryck i kroppen som om det blev en kortslutning. jag bara undrar om det är någon där ute som är erfaren inom området och vet svaret på min fråga. :???:
 Svara
Användare

Svar: Panikattack antar jag väl? Jag får väl lita på läkare

Kan bara säga en sak: NEJ du kan inte dö!!!
Viktigast är att du andas lugnt och djupt när du känner att en attack är på gång, tänk på andningen hela vägen ut! Det klingar av. Mitt råd är väl att ta reda på orsaken till dessa attacker? Finns otroligt mycket hjälp att få. lycka till och andas!
Svara
Användare

Ohh tack så mycket jag har verkligen varit så orolig med tanke på att det kändes som om jag skulle dö på fläcken på båren :( Men tack så mycket för ett svar! Och ja det är det jag har hört av mamma, doktorer och även ambulansmännen den kvällen det hela hände, man ska bara tänka på andningen så löser det sig. Men tack så mycket jag var osäker på om det kunde bli värre än att man bara svimmar.
Svara
Användare

Vill bekräfta ännu en gång att man absolut inte kan dö av en panikattack. Min mamma är sjuksköterska och kör ofta personer som har panikattacker och tror att de håller på att dö. Ofta behöver de bara någon som stannar med dem tills attacken börjat avta i styrka.
Svara

Hej tjej2000!

Bra att du fick svar på dina frågor.

Har du och dina föräldrar pratat med någon, om varför du får panikattacker, och hur ofta får du dom?

När min dotter får panikattacker pga att hon lider av psykisk ohälsa brukar hon hyperventilera och små skakningarna.
Inte att hon tappar känsel eller har så kraftiga kramper.

Jag vet ingenting om epelepsi
Men kan ju vara någonting att ha i åtanken

Hon har inte berättat någonting om panikattacker än, men det kommer hon säkert att göra, så småningom.

Hoppas dina föräldrar tar tag i ditt problem,och går till botten med det, på ett bra sätt utan att hålla på att ifrågasätta, eller tjata på dig som bara trigg igång
Och gör saken värre.

Sköt om dig
Mvh lidköpings pappan
Svara