från Flygrädd.se

Artikel: Lugnande svar på frågor från flygrädda

Risken för att ett flygplan skulle krascha är oerhört minimalt liten. Om motorn stannar så kan ett plan flyga på enbart en motor. Och om båda motorer stannar kan planet glidflyga. Det har aldrig skett en krasch på grund av turbulens, och alla flygplan som flyger över vatten kan flyta. Läs hela artikeln
 Svara
anym
Gäst

varför är man rädd att flyg planet kommer störta

vad gör man
Svara
Användare

Svar: Artikel: Lugnande svar på frågor från flygrädda

Rädsla för att flyga har med det okända att göra, ungefär som inför första gången man skall åka bergochdalbana. Efter tio gånger är man inte rädd längre.

Flyg är det mest säkra transportmedel av dem alla.
De få svåra flygolyckor med många döda som händer, har de flesta överlevare suttit längst bak i planet som anses som säkraste platsen i planet.

Flest olyckor sker vid start och landningar där starten är den mest farliga på grund av att planet inte får upp tillräckligt med fart och sjunker som en sten, tyvärr alltid utanför landningsbanan. Krock med fåglar och motorhaveri är alltid orsaken.

Vid landning har planet fart att segelflyga och en plan landningsbana att landa på. Kraftig turbulens och sidvind som vrider planet ur kurs är orsaken till de flesta olyckor, för när landningshjulen som då står tvärs mot färdriktningen får planet att rulla som slår sönder vingarna som är tankar för flygbränslet som sätter eld på planet.

Flygplan flyter ganska länge vid nödlandning på vatten. Senaste kända exemplet är planet i USA som tvingades nödlanda vid start efter att ha krockat med en flock svanar där kapten valde att nödlanda i Hudsonfloden i stället bland villorna på land. Planet flöt så man hann evakuerat alla ombord.

När jag 1968 tog ett A-Cert på en Cessna 172 på Sundbro Flygplats flygskola norr om Uppsala, då var jag med om en pirrig händelse. Flygläraren sitter hela tiden bredvid som säkerhet ifall man skulle göra något fel. Så småningom när han anser att man kan flyga själv EK (Ensamkommando) så går han ur planet och helt sonika säger. OK nu får du flyga själv. Enligt reglerna skall man på sitt första EK flyga tre varv runt fältet och landa vid varje varv, sedan slängde han igen dörren. Det var en ganska pirrig känsla att vara helt ensam med planet. Tänk om någonting skulle hända.
Jag flög tre varv runt fältet och gjorde tre perfekta landningar/starter. Den rädsla jag hade innan rann av mig.

I alla länders flygvapen tvingar man upp piloter dagen efter de störtat för att inte skrämmas och kanske vägra att flyga mer. Det är ganska dyrt att utbilda stridspiloter.
Svara