från Halsfluss.se

Artikel: Antibiotika eller inte vid halsfluss?

"Det finns flera fördelar med att inte ta antibiotika vid halsfluss. Du får ett naturligt skydd, du blir frisk lika fort och du bidrar inte till antibiotikaresistensen i samhället. " Läs hela artikeln
 Svara
Per
Gäst

Att säga att halsfluss inte leder till följdsjukdomar är fel. I vissa fall leder det till tex PANDAS.
Svara
Ewa Karlsson
Gäst

Jag gick med obehandlad halsfluss och fick akut njursvikt beroende på njurinflammation pga halsflussbakterier. Inlagd på sjukhus i 18 dygn och regelbundna kontroller nu efteråt. Lång konvalecens pga nedsatt immunförsvar.
Svara
Harald liseborg
Gäst

Denna hjälpte mig när jag hade halsfluss så den får en tummen ner
Svara
Yvonne Ljungberg
Gäst

Artiklarna om halsfluss och halsböld.

Mycket informativa och bra.
Svara
Ann-Charlotte
Gäst

Felaktig information!!!

Streptokocker kan ge mycket allvarliga följdsjukdomar! Jag säger bara Njurinflammation!!! Informationen här är felaktig och vilseledande! Den är skriven av en jounalist/redaktör och dessutom ogranskad! Det blir bakläxa på det här!
Svara

Svar: Artikel: Antibiotika eller inte vid halsfluss?

Hej Ann-Charlotte

Njurinflammation är en mycket ovanlig komplikation. Risken är alltså väldigt liten och den risken överväger inte överflödigt, onödigt användande av antibiotika.

För övrigt så har artiklarna på sidan blivit medicinskt granskade av legitimerade läkare.
Svara
Peter
Gäst

Frisk snabbare

Vadå blir frisk lika snabbt? när man väl börjar ta penicillin så brukar ju både halsontet och febern försvinna på ett dygn!
Svara
Tommy
Gäst

Läkare..

Var till läkaren idag, 8 dagar in på halsfluss
Börjar bli frisk, tog precis första dosen. Frågade verkligen läkaren som mycket jag kunde men 2 minuter var allt tid hon ville ge mej. Bokstavligen 2 minuter.
Svara
Catrin
Gäst

Lindrig eller svår

Var går gränsen mellan lindrig och svår halsfluss och vem avgör det? För en 10-åring med över 40 gr feber och halsen som ett stort sår känns 2 1/2 dygn som en evighet.
Svara