gudrun jansson
Gäst

Ont i halsen, torrhosta, hes,svårt svälja,feber , ont i huvud sedan 5 dagar tillbaka. vad är detta?
 Svara
Samira
Gäst

Jag har jätte ont i halsen, kan inte svälja saliv utan att ha halstablett, skulle vara extremt torr i halsen om jag inte hade halstablett. Jag har feber, fryser även om jag har tre täcken över och får gåshud varje gång jag andas och kallsvättas inte. Har inte inte snuva eller hosta, vågar inte hosta det gör jätte ont. Det hjälper med att äta eller dricka te och vatten men det är bara för stunden efter några sekunder måste jag ta halstablett. Jag undrar vad det är för något, jag hoppas på att jag får hjälp. Jag är 14 och har haft det i två dagar
Svara
Sylvia
Gäst

Har ont på höger sida av halsen när jag sväljer, annars inte. Är tjock och slemmig i halsen och lite hostig också, ingen feber. Kan det vara halsfluss ?
Svara
E. Carlsson
Gäst

Fick ont i halsen igår kväll och hade svårt att sova pga detta. Har haft ont idag, men har inga symptom på förkylning. Tog tempen imorse runt 9 och hade 37,4 vilket jag antar är normalt? Har inte tagit tempen nu på eftermiddagen men känner mig inte febrig eller seg. Jag är sällan sjuk och har ännu mer sällan feber. Jag misstänker halsfluss eftersom jag inte är täppt i näsan eller något sådant, men jag har som sagt inte feber och har inte heller svinont i halsen. Det gör ont, ja, men jag skulle inte säga att det superont, bara ungefär som man har när man är förkyld liksom. Har även börjat få lite rethosta då och då. Jag dricker te, tar det lugnt, käkar halstabletter, glass och lakrits (vilket jag läste skulle hjälpa, gott&blandat lakrits lindrar faktiskt litegrann), dricker även aloe vera som också skulle vara bra. Behöver verkligen vara frisk tills på tisdag (fredag 13e idag), är det möjligt tro?
Svara
Sofia karlsson
Gäst

Ont i halsen

Jag har ont i halsen som om någon har skurigt mig i halsen men jag har också sjungt mycket i skolan för vi ska göra ett nordiskt mytologi spel

Jag undrar om jag kan ha överansträngt mina stämband

Snälla jälpp mig
Svara
Rolf bandalierärens
Gäst

Ont i halsjävel

Jag har så ont i halsjäveln att jag inte kan sova. Sköterskan säger på telefon sov o vila. Jag fråga hur fan då när jag knappt kan andas. Svaret jag får är att hälsocentralen öppnar 8 i morgon. Då frågar jag henne vad kag ska göra om det blir värre med andningen? Hon svarar ring en vän som kan skjutsa dig till akuten. Klockan 00:35 på natten är det rätt svårt o få tag på någon så hur gör jag då ska jag ringa ambulans. Svaret blir nä ring taxi du får inte ringa ambulans. Då fråga jag så hÄr: om jag inte får lift då ska jag ta en taxi o inte en ambulans. Hon svarar j det ska du. Jag frågar då henne om hon tycker det är bästa sättet o rädda ett liv? Hon svarar du kan ju prata nu så så farligt är det inte. Ja la på o gick o la mig. Vaknade en kvart senare fick knappt luft ringde en ambulans som kom direkt. Dom gav syrgas o sa att jag va ca 30 minuter i från att inte få luft alls o kunna dö. BRA SJUKSKÖTERSKA
Svara
Peter
Gäst

Hosta och halsfluss

Hej!

Har varit till läkaren idag och fått bekräftat halsfluss, men jag har även en väldigt irriterande hosta men här står det att det inte går, har jag fått både en förkylning och halsfluss då?
Svara
Tindra andersson
Gäst

Halsfluss?

Jag har ont i halsen när jag sväljer och det känns som om munnen är irreterad över något jag möjligtvis ätit, två stora bölder längst bak i munnen som gör extremt ont när jag sväljer, kan det va halsfluss? Jag har också en dryg hosta
Svara
christian
Gäst

olika svar här och på 1177

1177 är källan till eran info. ni säger uppsök läkare efter 4 dagars feber vid halsfluss, 1177 säger 2 dagar! varför har ni inte samma rekommendation som källan?
Svara

Svar: Artikel: Så vet du om ditt halsont är förkylning eller halsfluss

Hej Christian,
Om feber och halsfluss finns det en del olika rekommendationer. Vissa säger två dagar, andra säger tre eller fyra. Vi har nu ändrat våran rekommendation till två dagar för att överensstämma med 1177.
Tack för ditt inlägg!
Svara