Användare

Förkylning eller mer

Har varit förkyld i mer än 2,5 vecka, med torrhosta, lätt feber, tung i bröstet, ont i bröstryggen, trött i hela kroppen, täppt med huvudvärk var o varannan dag samt heshet och irriterad i halsen. Var hos läkare för en vecka sedan, som sa att det var virus och en stämbandsinflammation, men nu har det gått en vecka till och känner mig inte bättre, möjligtvis är rösten lite bättre men inte mycket. Upplever en tunghet i bröstet och en tung andning, blir sämre när jag ligger ner. Vid läkarbesöket togs en sänka som var normal. Ska jag bara fortsätta vänta eller ska jag gå tillbaka för ny kontroll?
Är det normalt att virus/förkylning sitter i så länge?
 Svara
Underläkare

Svar: Förkylning eller mer

Förkylningar kan vara väldigt jobbiga och sitta i en längre tid. Dessutom kan man bli smittad av olika virus, vilket gör att man kan vara sjuk i täta omgångar på varandra. Nu har vi också haft en influensatopp i vinter och dina symtom med värk i kroppen, hosta och förkylningssymtom stämmer väl in på influensa. Nu skriver du inte hur gammal du är eller om du är frisk sedan tidigare, men förutsatt du inte har några allvarliga sjukdomar sedan tidigare och fortfarande klarar dig hemma rekommenderar jag att du avvaktar lite till. Sök därefter i första hand vårdcentralen vid utebliven förbättring.

Med vänlig hälsning,
Lovisa
Svara