Halsont en månad, kanske inte är förkyld?

Hej!

Jag har aldrig varit sjuk mer än 7dgr, och då är det mycket för mig.
Nu har jag haft lika ont i halsen i över en månad. Jag var hos VC igår som bara kollade att jag inte hade halsfluss. Jag har ingen feber men min hals är knallröd och det gör ont när jag sväljer. Jag får lite låg feber och mår sämre ibland, typ vid ansträngning. Ca 37.8. Annars har jag 36.7. Är väldigt pigg och mår bra och kan gå till jobbet och har inga andra symptom.

VC pratade något om att halsen kanske är lite inflammerad och att jag kan ta ipren en vecka. Tror ni det hjälper? Tror ni att jag fortfarande är sjuk eller är det något annat? Man kan väl få feber av en inflammation också? I så fall, kan jag träna nu utan risk för hjärtmuskelinflammation?

Mvh
Otålig
 Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Halsont en månad, kanske inte är förkyld?

Hej!

Det låter på din beskrivning som att man bedömt det som en virusinfektion. Ipren är antiinflammatoriskt och smärtlindrande och kan därför hjälpa mot dina symtom. Infektionen måste kroppen dock läka ut själv. Det finns ingen annan medicin än låta det ta tid, även om det förstås är väldigt frustrerande. Man bör undvika rökning. Mitt råd är att följa vårdcentralens ordinationer och att gå tillbaka om det inte blivit bättre efter avslutat kur. Eventuellt kan man då tänka sig att skriva en remiss till en öron-näsa-hals-doktor. Du bör undvika att träna hårt när du har feber och väldigt ont i halsen. Mer lågintensiv träning såsom promenader är i så fall att föredra.

Hälsningar,
Lovisa
Svara

Svar: Svar: Halsont en månad, kanske inte är förkyld?

Tackar så mycket för svar!
Svara