Artikel: Långvarig förkylning

Om förkylningen inte gått över efter två veckor så kan det finnas flera förklaringar till detta. Bland det vanligaste är att en bakterie bitit sig fast, att du har en kronisk inflammation i kroppen sedan innan eller att du egentligen har drabbas av influensa. Läs hela artikeln
 Svara
Mada
Gäst

Förkyld tonåring

Hej
Jag har en dotter som är 17 år. Senaste 3 år är hon förkyld nästan hela tiden , speciellt från oktober till maj. Det finns knappt 2-3 friska dagar mellan förkylningar. Det som gör mig orolig att trots att hennes näsa rinner, hon hostar och mår allmänt dåligt, klär hon sig väldigt lätt , även när rätt kyligt ute. När folk har varma höstjackor på sig har min flicka en lätt kavaj på och fryser jämt. På alla mina kommentarer om kläder och hennes hälsa, får jag bara irriterande svar, att jag inte fattar nåt och förkylningen beror inte alls på att hon fryser. Visst, jag vet det, men det känns ganska logiskt att person med förkylningen och nedsatt immunitet, blir lättare mottaglig för nya virus.
Jag försökte söka lite fakta om samband mellan pågående förkylning och tillståndet när man fryser, men misslyckades. Kanske någon kan rekommendera var jag kan läsa om det och visa detta till min envisa tonåringen. Eller jag har fel om sambandet?
Tack i förhand
Mada
Svara