från Stroke.se

Artikel: Varningstecken

"En stroke kommer ofta plötsligt och få är förberedda för attacken. Men många känner av att något är fel, långt innan själva strokeanfallet. Då går det att agera på förhand, för att slippa detta trauma. " Läs hela artikeln
 Svara
Pirkko Carlsson
Gäst

I dag morse när jag vaknade hade jag svårt att orientera mig och vad jag skulle göra. Jag var i samma tillstånd av ledsmanhet, ovanligt för mig och dåliga natt drömmar som har hänt allt oftare. Måste tillägga att jag lider av betydlig dövhet sedan någon vecka och misstanke finns hos min husläkare att jag har propp i öronen. Jag har astma-kol och kanske det och dövheten gör att jag hör varje andetag som jag tar och det är väldigt irriterande. Allt detta att förhoppningsvis kunna utesluta stroke? Jag ska till öronläkare 16/9. Gjorde detta efter att hade läst er artikel ovan. Tacksam för er artikel! Pirkko
Svara
Lars Ove Petersson
Gäst

Hej. Jag har under hela dagen känt en annorlunda huvudvärk över höger öra. Kommer med intervall på 5-15 minuter och varar bara några sekunder. Ingen svår smärta, men man undrar vad det kan bero på. Har aldrig känt på liknande sätt.
Svara
ThomasB
Gäst

Tidiga tecken?

Hej, i texten står det "Den som upplever varningar från kroppen inför ett strokeanfall får ofta de första symptomen ett dygn eller några timmar innan anfallet." men jag tycker inte att det framgår så tydligt hur de tecknen kan se ut. Det står om stickningar och domningar men det är väl i samband med själva anfallet? Någon som kan förtydliga? Jag förstår att det är väldigt individuellt men ändå.
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Tidiga tecken?

Hej, i texten står det "Den som upplever varningar från kroppen inför ett strokeanfall får ofta de första symptomen ett dygn eller några timmar innan anfallet." men jag tycker inte att det framgår så tydligt hur de tecknen kan se ut. Det står om stickningar och domningar men det är väl i samband med själva anfallet? Någon som kan förtydliga? Jag förstår att det är väldigt individuellt men ändå.
Hej Thomas!

En stroke kan drabba olika delar av hjärnan, hjärnstammen och den förlängda märgen och ger symtom beroende på vilka delar som är påverkade. Till exempel kan man få svårt att lyfta ena armen om centrumet i hjärnan som kontrollerar den armen är påverkat. Stroke i andra delar kan t.ex. göra så att mungipan hänger, att man får svårt att gå eller sluddrigt tal. Således finns det en uppsjö av symtom som stroke kan ge. "Föraningarna" kan te sig på lika många sätt som en stroke. Detta beror av att dessa känningar kommer av att ett kärl blir gradvis mer tilltäppt men blodförsörjningen ännu inte helt stängts av. Det är bättre att söka vård en gång för mycket om du känner att du är orolig för stroke. Exempel på symtom att vara uppmärksam på är: svårt att röra arm eller ben, nedsatt känsel på en del av kroppen, yrsel, illamående, talsvårigheter, hängande mungipa, synbortfall eller svårighet att förstå instruktioner.

Hälsningar,
Lovisa
Svara
Linda Elvira
Gäst

Epilepsianfall eller TIA

Hej☺ jag har en avm, som upptäcktes sommaren 2014. Jag hade haft korta anfall i ett halvår. (Ungefär som att åka hiss i hög fart eller nåt...)Anfallen varar bara få sekunder, men kan komma flera gånger i minuten. Jag fick besked att mina anfall inte hade nåt med avm'n att göra.. men avm'en skulle strålas bort med gammaknivstråling. Det gjorde jag i juni i år. Få timmar efter ingreppet fick jag ett konstigt anfall när jag var ute och gick på stan. Jag blev alldeles konstig och kunde inte prata eller förstå vad folk sa. Jag var ensam, och förstod ändå själv att jag behövde hjälp.En främmande människa ringde ambulansen. Anfallet varade i ca 2 timmar. Det kom plötsligt men försvann sakta. Jag kunde alltså varken prata (annat än att jag fick fram ordet pling efter stor ansträngning, men i mitt huvud var det ju inte det ordet jag sa) eller skriva, eller förstå vad folk sa. När jag blev lite bättre kunde jag skriva bokstäver, men inte de orden jag ville. Klarade inte skriva alfabetet. Och allt jag försökte läsa såg bara ut som tltltltl.
Jag fick besked om att detta troligtvis var en biverkning av strålningen och att det antagligen inte kom att hända igen.
Efter två månader hände det igen. Det artade sig nästan helt likt men kanske lite kortare. 1.5 timme. De tog ct, mr och eeg. Och konstaterade att jag har epilepsi. Har läst om både epilepsi och TIA/stroke m.m efteråt, och kan inte se nånstans att epilepsianfall varar så länge. Jag känner mycket mer igen mig i TIA el stroke. Men då är min fråga.. syns det alltid på ct/mr om man haft ett sånt anfall??? Jag känner mej osäker på att de stora långa anfallen jag haft verkligen är epilepsianfall. Jag vet inte riktigt vilket sjukhus jag hör till heller. Har varit på tre olika.. så jag vet inte vart jag ska ringa.
Lite orolig...
Svara
Användare

Svar: Artikel: Varningstecken

Ingen människa är den andre lik, inte heller i Strokebranschen.

När höger öga slocknade lite då och då misstänkte man TIOR tills man röntgade halspulsådrorna som var igenslaggade till 80 procent.
Problemet är att jag är förbjuden att gå på statiner.
Mina förvarningar på blindheten får jag 6-7 timmar innan, när ögonen börjar flimra.
Jag har slutat att gå till akuten. Varför man inte föreslår operation förstår jag inte.
Senast redigerad av 1 Lurifax, redigerad totalt 4 gånger.
Svara
Elisabet M 68
Gäst

Minnesluckor

Min 45- årige sambo vaknade upp efter 17 Tim sömn och trodde han varit vaken en period under kvällen! Så jag förstog att något var fel. Hade försökt väcka honom på kvällen men han bara sluddrade och jag lät honom sova vidare! Viktigt att få fram att även sådan "mindre" symtomer kan vara stroke! Idag ca 5 veckor senare är inte minnet som det ska vara! Han är hjärn-trött och sover mycket.
Svara