Användare

Vad är det röda utslaget runt mina läppar?

Hej! Jag är riktigt trött på detta nu då jag gått till vårdcentral och huddoktorer utan resultat. Jag har under några månaders tid (ca 3 mån) haft ett enda torrt, rött och irriterat område runt mina läppar som också kliat lite. Inte en enda blåsa eller liknande, endast rodnad och torrhet. På vårdcentralen sa min läkare att det var perioral dermatit och gav mig antibiotika. Jag har ätit dem nu i 3 veckor och bara fortsatt smörja in med avocado,kokos,olivoja samt locobase repair (känns ok för stunden men efter alla de tuber jag gått igenom kan jag säga att de inte hjälper) Det är otroligt frustrerande och inte skönt heller för den delen, jag är själv väldigt skeptisk till att det skulle vara perioral dermatit då jag aldrig haft en enda "bump". Jag har haft på gränsen till sårskorpor efter att det kliat. Skulle gärna infoga en bild här men har ingen aning om hur man gör...

Är otroligt tacksam för all möjlig hjälp.
 Svara

Svar: Vad är det röda utslaget runt mina läppar?

Hej

Har din läkare bedömer det så tycker jag att du ska ge det en chans med antibiotikan i tre månader. Att du inte märker något än är helt normalt.
Om det är periodal detmatit så mår det bäst av att du inte smörjer det alls. Det kommer att kännas torrt och hemskt men härda ut det blir bättre.

Lycka till
Svara