Användare

Melasma eller akne

Hej
Jag åt ppiller i nästan 5 år och det fungerade bra för mig fram till att jag såg att jag hade blivit mörkare på överläppen. Fick panik och slutade med ppiller och skaffade istället hormonspiral som inte har östrogen. Jag hade spiralen i nästan 1 år och fick enorma problem med akne i ansiktet. Så efter 1 år gav jag upp och tog ut min spiral. Ville testa att inte ha något hormon alls. Det gick bara någon månad utan bättring samtidigt som jag fick pojkvän så jag gav upp och skaffa ppiller igen.huden har blivit jättebra efter det. Men nu tycker jag att jag lägger märke till melasma på överläppen igen. Jag vet inte hur mycket jag har haft under spiralperioden då jag haft enorm akne vilket har varit det enda jag har tänkt på just då. Är alltid duktig på att skydda ansiktet och använder hög solskyddsfaktor. Känner mig otroligt deppig då det känns som att det inte går att lösa. Antigen akne eller melasma. Och jag vet inte ens om melasman försvinner om jag slutar med ppiller. Även om jag väntar ett år eller två och står ut med melasman så är jag rädd att jag ska få tillbaka aknen så fort jag slutar. Finns det någon bra behandling mot melasma eller bör jag sluta med ppiller och behandla min akne istället? Kommer jag att ha problem med akne resten av livet då eller? Hur lång tid kan det ta för kroppen att stabilisera sig? Kan akne gå över efter en graviditet?

Mvh
Hanna
 Svara

Svar: Melasma eller akne

Hej

Förstår att det har varit en jobbig tid för dig men det behöver inte fortsätta så här. Hormoner har stor påverkan på kroppen och huden. Melasma kan man behandla med fraktionerad laser det brukar fungera väldigt bra. Använd solskyddsfaktor 50 i framtiden gärna varje dag. (Det gör jag själv, vilket är ett strålande tipps för att behålla ung fin hud) bra om det blir en rutin varje dag så det inte glöms av när väl solen tittar fram. Bra om du även använder ett bra mineralsmink vilket är vårdande och skyddande för huden tipps på bra är Pur eller ID-Barre minerals båda väldigt bra.
Prova med p-piller igen och be din barnmorska om tipps på en som kanske inte ger så mycket bekymmer för dig.

Lycka till
Jenny
Svara