från Fetter.se

Artikel: Fettguide över mättat och omättat fett

Vissa fetter minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar medan andra ökar risken. Vissa fetter ökar fettförbränningen medan andra gör dig fet. Därför är det viktigt att veta hur de olika fetterna påverkar dig och i vilka livsmedel de finns i. Vissa livsmedel kan även sänka kolesterolet i ditt blod. Här under följer din ultimata fettguide. Läs hela artikeln
 Svara
Jirawat
Gäst

Artikel: Fettguide över mättat och omättat fett

Tvär feeet artikel walla jag svär. Mannen ni hjälpte mig att få ett A på mitt prov. Walla jag älskar er :*
Svara
Tim
Gäst

Fel fakta?

Ni skriver \"Bland mättade fetter finns dessutom transfett.\" Detta kan väll dock inte stämma eftersom fettet behöver ha en dubbelbindning för att trans eller cis-form ska uppträda? Transfett är ju en form av omättat fett
Svara

Svar: Fel fakta?

Ni skriver \"Bland mättade fetter finns dessutom transfett.\" Detta kan väll dock inte stämma eftersom fettet behöver ha en dubbelbindning för att trans eller cis-form ska uppträda? Transfett är ju en form av omättat fett
Tack, vi har korrigerat uppgiften i artikeln.
Svara
Lars Sundström
Gäst

Mättad fett och kolesterol

Det finns inga bevis på att mättad fett ger högre kolesterolvärden. Det är tom så att mättad fett är det som vi människor är uppbyggda av. Så choklad, mejeriprodukter, kött, kokosfett etc etc - är det nyttga fettet.
Svara
Elna
Gäst

Mättat fett höjer kolesterolet?

Först skriver ni att mättat fett höjer kolesterolet om man äter för mycket av det. Sen i artikeln om kolesterol skriver ni att man inte kan påverka kolesterolet genom det man äter.
Svara

Svar: Mättat fett höjer kolesterolet?

Först skriver ni att mättat fett höjer kolesterolet om man äter för mycket av det. Sen i artikeln om kolesterol skriver ni att man inte kan påverka kolesterolet genom det man äter.
Hej Elna,

Förstår att det kan verka lite rörigt men det gäller att läsa vilket sammanhang som menas i de två olika artiklarna:

"Om du äter för mycket mättat fett så kan det höja kolesterolvärdet i ditt blod. Du bör äta högst två gram mättar fett per dag."


"Du kan sänka ditt kolesterol genom att äta speciell mat och genom att motionera."

Sedan så handlade det om myten om att äta ägg: "Det är faktiskt svårt att äta så mycket kolesterol (genom att äta ägg) att det höjer kolesterolvärdet. Kroppen kan producera eget kolesterol och äter vi för lite kolesterol – ja, då ökas kroppens egna produktion.

Därför är det svårt att sänka sitt kolesterolvärde genom att undvika visa produkter. Däremot kan man äta livsmedel som har en sänkande effekt på sitt kolesterol."
Svara
Peter
Gäst

Mättat fett onyttigt!!??

Enligt senaste rön kan mättade fetter vara de nyttiga fetterna!
Det går alltså HELT emot det som står här på denna sida.
T.ex. att kokosfett är onyttigt bara för att det är ett mättat fett.
De verkligt insiktsfulla kunskaperna lyser alltså med sin frånvaro.
Nuvarande kunskaper här på denna sida bygger egentligen på vad vissa människor TROR är rätt.
Svara

Svar: Mättat fett onyttigt!!??

Enligt senaste rön kan mättade fetter vara de nyttiga fetterna!
Det går alltså HELT emot det som står här på denna sida.
T.ex. att kokosfett är onyttigt bara för att det är ett mättat fett.
De verkligt insiktsfulla kunskaperna lyser alltså med sin frånvaro.
Nuvarande kunskaper här på denna sida bygger egentligen på vad vissa människor TROR är rätt.
Hej Peter,
Du får gärna bifoga länk till de rön du hänsvisar till. Forskningen går ju hela tiden framåt, och därför är nya rapporter/resultat välkomna så vi kan hålla sidan uppdaterad med det senaste.
Svara

Svar: Svar: Mättat fett höjer kolesterolet?

Först skriver ni att mättat fett höjer kolesterolet om man äter för mycket av det. Sen i artikeln om kolesterol skriver ni att man inte kan påverka kolesterolet genom det man äter.
Hej Elna,

Förstår att det kan verka lite rörigt men det gäller att läsa vilket sammanhang som menas i de två olika artiklarna:

"Om du äter för mycket mättat fett så kan det höja kolesterolvärdet i ditt blod. Du bör äta högst två gram mättar fett per dag."


"Du kan sänka ditt kolesterol genom att äta speciell mat och genom att motionera."

Sedan så handlade det om myten om att äta ägg: "Det är faktiskt svårt att äta så mycket kolesterol (genom att äta ägg) att det höjer kolesterolvärdet. Kroppen kan producera eget kolesterol och äter vi för lite kolesterol – ja, då ökas kroppens egna produktion.

Därför är det svårt att sänka sitt kolesterolvärde genom att undvika visa produkter. Däremot kan man äta livsmedel som har en sänkande effekt på sitt kolesterol."


Det med att fettet höjer kolesterolet är inte helt sant... Ni pratar om det totala kolesterolet, men det finns faktiskt två olika. Det ena kallas för hdl-kolesterol och det andra för ldl. Ldl är det dåliga kolesterolet, det höjs -inte- av att man äter fett. Dock så höjs det bra, hdl, som även hjälper till att bryta ner ldl kolesterolet. Alltså, en viss del höjs av att man äter fett, och det är den positiva delen! x)
Svara
 

 

cron