Artikel: Olika typer av kolhydrater

"Kolhydrater delas upp i olika grupper: Sockerarter, stärkelse (oligosackarider) och kostfiber (polysackarider). I gruppen sockerarter finns det även två undergrupper, monosackarider och disackarider." Läs hela artikeln
 Svara
Erik Aludden
Gäst

Potatis, bröd och pasta innehåller stärkelse; frukt och socker sockerarter. Vad är kostfiber?
Svara

Kostfibrer är en form av kolhydrater som kommer från växtriket men som inte bryts ner i matsmältningen utan når tjocktarmen helt opåverkade vilket ger många hälsofördelar. Detta finns i många olika livsmedel som innehåller kolhydrater. De livsmedel som innehåller mest kostfibrer är frukt, grönt, rotgrönsaker, linser, bönor och fullkornsprodukter.
Svara
Sarah
Gäst

För att tillägga, så finns det tre undergrupper av sockerarter. det är faktiskt så att polysackarider också en sockerart. Det hör man bland annat på namnet poly = många, sackarid = "socker". Alltså, polysackarider bildas genom att många glukosmolekyler "länkats samman". Glukos är som du skriver en monosackarid. Därför tillhör även polysackarider även sockerarter, I varje fall stärkelse, glykogen samt celluosa som är jättemolekyler av sammansatta glukosmolekyler.
Svara
Lovisa Thelin
Gäst

bra fakta

jag tycker att denna sida gav mig bra info inför mitt arbete
Svara
Majassh
Gäst

Mycket bra

Jag pluggar inför ett prov och känner min nu mycket redo och taggad inför provet, mycket bra information och jag kommer rekommendera sidan till andra som arbetar med detta.
Tack!
/ Maja
Svara
Demonkatt
Gäst

C på hemprovet.

Bra information, vet att man inte ska kopiera texter. Men jag fick C på hemprovet. Jätte nöjd, tack tack tack. //En glad katt.
Svara
Elin käll
Gäst

Diabetes

Jag har diabetes och lär mig om kolhydrater
Svara