Artikel: Hur många kolhydrater per dag?

"Du ska äta ungefär 300 gram kolhydrater per dag. Kolhydrater är din största energikälla och behövs för din kropp – det gäller bara att välja rätt kolhydrater för att inte riskera att gå upp i vikt. " Läs hela artikeln
 Svara
Biokemisten
Gäst

Glukos kan visst bildas från andra ämnen än kolhydrater. Sen kan hjärnan visst drivas av annat än glukos. Länk till forskning här.
Svara
Biokemisten
Gäst

Jag förstår inte varför ni litar blint på Livsmedelsverket. "Kolhydrater är vår viktigaste energikälla" när protein och fett är essentiella makronutrienter medan kolhydrater inte är essentiellt. Källa vilken biokemibok som helst.

Jag har pratar inte LCHF, men apropå lågkolhydratkost så finns det ju en rapport som SBU gjort (den myndighet som på riktigt ansvarar för kost vid viktnedgång. SLV bara inbillar sig att det är de som har ansvaret. SLV får endast ge kostråd till friska personer och sjukligt feta (personer som lider av fetma) är ju förstås definitionsmässigt inte friska. Eller sockersjuka (nytt blanda-bort-korten-namn diabetiker) får ju inte heller slv ge kostråd till.

"Enligt Livsmedelsverket så spelar det inte så stor roll vilken kost du äter så länge du gör av med mer energi än vad du får i sig.
Däremot visar också studier att en lagom mängd kolhydrater och fibrer (inte för lite och inte för mycket) bidrar till viktnedgång och att hålla vikten på sikt.

SBUs rapport "Mat vid fetma" kommer ju bland annat fram till andra slutsatser och de gick ju endast igenom 2235 vetenskapliga artiklar, där slutligen 2167 exkluderas på grund av för dålig vetenskaplig grund, vilket leder till att slutsatserna i SBUs rapport bygger på 68 vetenskapliga studier av mycket god kvalitet (vanligtvis RCT-studier). SLV använder sig dock uteslutande av observationsstudier (finare namn epidemiologiska studier) som inte kan visa på orsakssamband.
Svara
hugo
Gäst

Ungefär hur mycket mat måste man äta för att få i sig 250-300 kolhydrater?
Vi håller på med ett skolprojekt.
Svara

Om du äter 2000 kalorier per dag, och 45-60 procent av dessa kalorier kommer från kolhydrater så har du fått i dig en lagom mängd kolhydrater. Alltså ungefär 225-300 gram.
Svara
Ivan Stenlund
Gäst

250-300 gram kolhydrater/dag gör absolut ingen diabetiker friska. Jag blir oerhörd störd på att diabetespatienter på vår OBS-avdelning får makaroner och palt, kaffebröd m.m. Fullkornsbröd är absolut ej bättre ån vitt bröd om man ser på Glykemiskt index. 25-30 gram kolhydrater räcker. Då skulle många diabetiker slippa sin insulin.
Svara
Marcus L.
Gäst

50 % av 2000 kalorier är 1000 inte 300. Ska man äta 300 kalorier om dagen i kolhydrater eller 50 % d.v.s. 1000 kalorier om dagen? Vilken siffra stämmer?
Svara

Hej, det är en grov generalisering bara för att ge en indikation. 300 gram kolhydrater behöver ju givetvis inte vara 1000 kalorier. Det beror på vilka kolhydrater du äter. Men på ett ungefär.
Svara
elin
Gäst

ivan stenlund – ja blir förbannad av din okunskap

Usch vad förbannad jag blir av din okunskap. Syftar du på typ 1 eller typ 2 diabetiker? Stor skillnad. Jag är själv typ 1 och skulle jag äta endast 25-30g kh per dag skulle jag få svältketoner då jag inte får i mig tillräckligt med insulin. (Pratar av 21 års erfarenhet ) jag kan ALDRIG sluta ta insulin oavsett kost. Jag äter precis ALLT men i måttliga mängder och jag mår toppen. Skämmes.
Svara
fialotta
Gäst

vad är kolhydrater bra/dåliga

vad trist det är när ni pratar om kolhydrater, protein m m utan att ge tips om VILKA kolhydrater som är bra/dåliga. Det är MÅNGA som inte vet vad det är och vad dom ska välja. Man kan gärna upprepa den info i varje inlägg.
Svara