Artikel: Vad är kolhydrater?

"Kolhydrater är samlingsnamnet för livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller sockerarter. Enligt Livsmedelsverket är kolhydrater människans viktigaste energikälla då kolhydrater som bildas till glukos används som energi till cellerna och till hjärnan." Läs hela artikeln
 Svara
Daniel Yeoh
Gäst

Vill bara vara petig och påpeka med citat från livsmedelsverket.

"Studier visar dock att en kost med lagom mängd kolhydrater och fiber bidrar till att man kan hålla vikten på lång sikt och även ge en viss viktnedgång."

iochmed viss viktnedgång och viktnedgång är, åtminstone för mig, två olika saker. I övrigt bra sida!
Svara
Julia Alex
Gäst

Man går upp av kolhydrater

Hejsan, jag har en fråga. Om man inte äter kolhydrater går man ner lättare då? Alltså bara äter protein, fett och mineraler.
Svara
Ester
Gäst

Baljväxter

Hej jag är allergisk mot baljväxter vad äter jag i stället förutom bröd
Svara
carl karlsson
Gäst

hej.

hur är kolhydrater uppbyggda?
Svara
Frida6778
Gäst

Vad du äter är också viktigt

Ni skrev att de, enligt Livsmedelsverket, inte spelar så stor roll vad man äter, bara man inte äter mer än vad man gör åt. Det stämmer ju men ändå inte till 100%. Jag menar består kosten av mycket snabba kolhydrater kan detta leda till kroppsfett och låg insulinkänslighet som sedan påverkar kolesterol, hjärt- och kärlsjukdomar. Insulinet triggar ju kroppen att bygga kroppsfett när de blir "för mycket" insulin i blodet. Formuleringen kan alltså förbättras då det spelar ganska stor roll vad man äter och meningen kan lätt kan missuppfattas.
Svara