från Detox.se

Artikel: Vad är detox?

"Detox betyder avgiftning. Detta sägs driva ut slaggprodukter ur din kropp och göra så att du mår bättre. " Läs hela artikeln
 Svara
Ny Användare

Jag funderar på en detox efter att ha levt väldigt ohälsosamt ett tag nu. Min fråga är hur strikt man måste följa detoxplanen? Det väntas nämligen examen och födelsedagskalas de närmsta veckorna, och det vore trist att avstå. Kan man göra ett avsteg på detoxen en dag eller är allt förgäves då?
Svara

Hej Bella. Eftersom det inte finns någon forskning på detox så är detta svårt att svara på. Generellt är det ju alltid bra att äta hälsosamt så att allt är förgäves skulle jag inte säga. Enligt detoxförespråkarna så ska du dock helst strikt följa din detox under denna månad för att "rensa kroppen på gifterna". De har dock inte något belägg för detta. Därför är det "tyvärr" bara upp till dig vad som känns bäst för dig.
Svara
faizah
Gäst

väldigt bra men jag skulle gärna mer alternativ än den exempelvis istället för frukost och middag .
Svara

Hej Faizah. Tänk att du kan äta all form av mat som du redan äter. Men att du byter ut det du inte bör äta under en detox till något annat.
Istället för rött kött kan du exempelvis välja vegetariska produkter så som quorn och soja.
Välj helt bort vitt socker så som läsk, godis, vitt bröd med mera. Samt välj bort mejeriprodukter och mättade fetter.
Tänk så naturligt som möjligt utan tillsatser. Välj gärna ekologiskt.
Svara
Joakim
Gäst

Äta mer frukt och undvika socker?
Svara

Man ska undvika det raffinerade sockret. Och samtidigt äta så ekologiskt och naturligt som möjligt så som frukt och grönt. Fruktsockret är naturligt.
Svara