från Detox.se

Artikel: Program

"Program över hur du ska äta vid detox – förslag, tips och inspiration. Vad du bör äta och vad du inte bör äta samt olika detoxprodukter som kan ge bättre effekt." Läs hela artikeln
 Svara
Cecilia
Gäst

Hejsan
Är de bra att använda sig av Detox när man har IBS?
När man kört färdigt de dagarna, hur gör man sen?
MVH Cecilia
Svara

Hej Cecilia.

Om du har IBS så får du pröva dig fram med vad som fungerar för din mage. Generellt så ökar besvären om du äter mycket fibrer, fett, kål, bönor och lök. Detox innehåller mycket frukt och grönt som har mycket fibrer. Men pröva dig fram, fungerar det inte för dig så fortsätter du inte.

Efter detox behöver du inte äta på ett speciellt sätt, däremot kanske detoxen har inspirerat dig till att äta hälsosammare.
Svara
Theresa
Gäst

Hej! kan ta pencillin samtidigt som man kör med detox?
Svara
Ny Användare

Hej! Jag har besvär med magen och mycket kan bero på att jag har en förkärlek till snabbmat såsom mcdonalds. Jag har testat lite olika saker såsom Sunwic etc. Men inget har riktigt hjälpt mig. Jag är frisk annars, och jag undrar om en Detox kam vara en början till en lösning till en normal tarmfunktion?
Svara

Många upplever att de får mindre gaser och blir hjälp från magont och svullen mage av detox. Däremot gäller detta inte alla, och det beror på vad det är som orsakar dina magproblem från början. Alla magar fungerar även lite olika och du får helt enkelt testa dig fram med olika sorters kost för att se när din mage är som bäst/sämst. Det kan bero på att du äter för lite fibrer, men det kan också bero på att du äter för mycket fibrer. Eller att du stressar, har IBS, magkatarr?

Testa detox, passar det inte dig så är det bara att du återgår till vanlig kost igen.
Svara
susanne
Gäst

Hej, jag läste att man inte får äta fisk och kyckling när man detoxar. Men på ett annat ställe skrev dom att det var ok i måttliga mängder. Vad är det som stämmer, och hur mycket påverkas detoxningen när man äter fisk och kyckling?
Mvh Susanne
Svara

Hej, du kan äta fisk men ej då tonfisk eller svärdfisk. (Inte heller insjöfisk då den kan vara full av gifter).
Kyckling och kalkon (vitt kött) går också helt okej, men många detoxar helt utan kött och använder böner som ett komplement. Detta på grund av hormoner etc som sprutas in i djuren för att de ska växa snabbare.
Svara
diana
Gäst

Hej
Är det ok om man äter på kvällen. Typ en smoothie efter man varit och tränat?
Svara

Hej! Det är jätteviktigt att äta efter att du har varit och tränat. Detta för att inte bryta ner dina muskler och för att din kropp ska veta att du inte går på svält utan håller förbränningen uppe. Däremot så skadar det ju inte att ta något näringsrikt och nyttigt alternativ, så som en matig smoothie... På fitness.se kan du läsa om hur du ska äta när du tränar och du inte längre detoxar.

Att inte kunna äta något på kvällen är en myt. Ät något litet var tredje timme, fram till dess att du går och lägger dig. Kroppen behöver energi under natten då den återhämtar sig. Vaknar du under natten på grund av hunger har du ätit för lite under dagen.

Kom också ihåg att om du detoxar väldigt strikt så kan/ska du inte träna så hårt. Promenader är ett bra träningsalternativ under en detox-vecka. Lycka till!
Svara