från Rosacea.se

Artikel: Din rosacea kan istället vara …

Det finns flera diagnoser som kan förväxlas med rosacea då de på många sätt påminner om varandra. Läs hela artikeln
 Svara
Eva Kock
Gäst

ögonsmärta med Rosacea

Min rosacea blev fastställd för några år sedan av läkare. Rozex blev jag rekommenderad. Var dålig att använda det. Blev ändå bättre med tiden. SEdan ett år har jag haft problem med vänster öga. Börja med skavkänsla bakom ögat. Var till akuten, har ett dammigt jobb, de hittade inget. Efter ca två dagar fick jag sådan smärta, så känslan var att ögat skulle sprängas. Blev också väldigt röd i ögonvitan. Till vå. akuttid. Misstänkte hortons migrän. Vänster ansiktshalva krampa, samtidigt som smärtan flyttades runt ögat, bakom ögat, ont i bakhuvudet. Smärtorna kom i ca 12 timmars intervaller natt som dag. Skulle få komma på utredning. DEt dröjde. Det lugnande ner sig. Småkramper kom och gick. Vanliga värktabletter som alvedon hjälpte några timmar. Men jag kunde leva med det. Fick ingen hjälp från min vå.Bortglömd. Efter tre månader fick jag, efter en ny attack, äntligen
remiss till ögon klinik. Fick då cortsin salva och droppar. Hjälpte ca en vecka. Nästa attack. Akut till ögon ( de lova att hjälpa mig eftersom jag inte fått hjälp tidigare). Så här höll jag på tills jag fick cortison tabletter. Då började att ge vika helt. Fick en attack när jag satt i väntrummet.Ögat och ansiktet eldade och smärtade olidligt. Kollade på nätet via telefon att det stämde överens med Rosacea. Förutom smärtan. Inne hos läkaren sa jag att det måste vara Rosacea? Har du ont, då har du inte Rosacea sa han. Men personligen tror jag att man visst kan ha ont. Jag ska undvika föda med Histamin. Då lugnar det ner sig. Har även provat akupunktur med gott resultat. Men jag vet med säkerhet först nu, att det är Rosacea med smärta. Har inte haft ont ögat sedan september förra året. Fick nyligen akupunktur mot Rosacea för utslagens skull.(är inte så variga och många just nu). Fick då en viss smärta tillbaka i ögat(som fortfarande är rött). Så nu ska jag satsa på akupunktur under ett längre tag för att se vad som händer. Vore guld om man kan leva ett mer normalt liv, kanske utan Rosacea ?!!
Svara